På cykel till Bohuslän 2003

124 mil på 15 dagar!




Scrolla dig neråt så ser du bilderna!








Dags att lämna hembygden igen - Ivöklack bakom ett blommande pärefält!







Matpaus vid Ryssberget - på gränsen mellan Skåne och Blekinge!
Här träffade jag två andra cyklister ifrån Kristianstad som var på väg till Åryd, mellan Karlshamn och Ronneby - när jag sa att jag var på väg till Göteborg skrattade dom , för dom tyckte att jag cyklade på fel håll.








Många bäckar små blir snart en stor å - nämligen Mörrumsån!







Min plan var nämligen att cykla på den då nyaanlagda banvallsleden mellan Karlshamn och Halmstad - därav denna omväg - så alltså först österut och sen västerut!







Cykelleden följer Mörrumsån och sammanfaller här med vandringsleden "Laxaleden" som är 30 km lång och går mellan Elleholm i söder och Hovmansbygd i norr!







Kraftverk i Fridafors!







Ålshult - en dö by - sista tåget gick 1970 - annat var det förr i tiden då kom "Sillatåget" ifrån Kalshamn dagligen!







Tåget måste ha gått mitt ute i sjön Åsnen som egentligen är Mörrumsån som brer ut sig - fantastisk vackert!







Mycket vatten under broarna - vid Huseby bruk!







Den gamla landtmannaaffären var en gång i tiden - byns medelpunkt!







Klockstapel bredvid själva kyrkan är ganska vanligt här i Värend!







Bolmens stationssamhälle ligger vid sjön Bolmen, som är Smålands största insjö. Förr fanns här ångbåtsförbindelser med de flesta platser kring sjön. Den sista rälsspiken slogs in 1889, och den nya järnvägen Halmstad-Bolmen (HBJ) öppnades för trafik den 4 november samma år. Numera är det camping och kanotcenter med massa tyska turister.







Färden går vidare västerut mot Halmstad - jag passerar stationerna Piksborg och Byholma

I närheten ligger Byholma flygfält som sedemera blev ett jättestort timmerupplag efter stormen Gudrun 2004. 6 gigantiska vedstaplar som blev 13 meter höga och 2 kilometer långa.








Minner om en gång för länge sedan - säkert över 50 år sedan!







Banans högsta punkt finns i Lidhult 180 m.ö.h.







Ett gränsfall vid gamla riksgränsen Danmark - Sverige!







Danska fallen i ån Ässman, ca 2 kilometer söder om Simlångsdalen. Huvudfallet har en fallhöjd av cirka 35 meter.







Betagande vackert vid sjön Simlången!
Vi som är lite äldre minns säkert filmen "Folket i Simlångsdalen" från slutet av 40-talet med bl.a Edvin Adolfsson och Eva Dahlbäck i några av huvudrollerna. Filmen bygger på en roman från 1903 av Fredrik Ström








Banvallsledens slutdestination Halmstad







Övernattning vid havet i Haverdal!







Jag cyklar vidare norrut längs kusten!







Himmel och hav







Laga ni äta vi - kommer ni ihåg ramsan ifrån skolan
Lagan passerade jag redan vid Bolmen - Nissan cyklade jag över i Halmstad - och här i Falkenberg passerar jag Ätran - så nu har jag bara Viskan kvar!








Jag börjar närma mig Varberg







Kallbadhuset i Varberg
I Varberg började man med havsbad på 1820-talet. Badet bestod då av en badflotte med sump, d.v.s. en flytande bassäng med botten av träspjälor. Först 1864 byggdes ett badhus som stod klart 1866. Stormen, hösten 1884, förstörde badhuset. Ett nytt byggdes, i morisk stil, vid sidan om det gamla 1886. Denna byggnad skadades också av en storm julen 1902, men redan året efter 1903, stod ett nytt klart. Det är detta som är kärnan i dagens Kallbadhus, där arkitekturen har många rötter från Orienten. 1957 togs vissa delar av huset bort för att ge ett modernare intryck. Byggnaden som nu finns har renoverats efter gamla foton och ritningar som användes vid byggnationen 1902-1903, och har nu återfått sin ursprungliga moriska stil. Renoveringen var klar 1997.








Varbergs fästning
Var ursprungligen en borg anlagd på 1280-talet. På 1300- och 1400-talen var borgen en viktig stödjepunkt i nordisk storpolitik, men på 1500-talet hade den blivit omodern. En ny befästningsanläggning uppfördes 1588–1618. Under senare delen av 1600-talet avtog fästningens militära betydelse, och 1830 upphörde den att vara ett militärt försvarsverk. Varbergs fästning användes 1848–81 som fängelse. Sedan 1916 är länsmuseet i Varberg inhyst i Varbergs fästning, som restaurerades på 1920- och 60-talen.








Så här såg det ut på sent 30-tal när man skulle ut på cykelsemester, och det var Monark här i Varberg som hade lösningen! (Det var nog en riktig lyxsemester på den tiden för en cykel kostade en halv årslön)







Landskapet förändras med mer "berg i dagen" här i norra Halland!







En underbar kväll vid havet.







Jag följer Ginstleden (en cirka 200 km lång kustnära cykelled genom Halland, från Hallandsås i söder till Kullavik i norr.) och passerar Viskan vid Väröbruk - förbi Värö Kyrka och vidare mot Kungsbacka.............







........här måste jag göra ett vägval - antingen cykla norrut och igenom Göteborg, med allt det bök som det innebär - eller cykla runt hela stan - jag väljer det senare och styr kosan österut och passerar den vackra sjön Lygnern!







Jag kom på den geniala ide´n att hitta ett ställe med både en camping och en järnvägsstation, så slipper jag ta med cykeln in till Göteborg - mitt val blev lilla Hindås och det visade sig vara en femetta med en liten fin camping bara 500 hundra meter från stationen - så i morgon ska jag göra Göteborg!







Tidig frukost och promenad till stationen - tar sen tåget kl 8.00 och är i Göteborg halv nio - vädret är jätte fint en riktigt varm dag med närmare 30 graders värme!.







Göteborgs operahus är 160 m långt och som bredast 85 meter. Huset har 8 våningar och är 32 meter högt, byggår 1994.







Göteborg - Sveriges framsida!







Ostindiefararen Götheborg
Lite historia - Den 12 september 1745 siktade Ostindiefararen Götheborg hemmahamnen, efter nära två års seglats över världshaven. Skeppet var hårt ansatt av stormar och besättningen sliten men förväntansfull. Men den triumfartade återkomsten skulle bytas i katastrof. Med lots ombord och inför ögonen på tillskyndande göteborgare i småbåtar och på stränder, rände skeppet på grund mitt i Göteborgs hamninlopp - och sjönk med hela sin last - nu håller man på att bygga en exaxt kopia av båten och inom några år skall den segla jorden runt! (Jungfrufärden gick till Kina 2 oktober 2005)








Här byggs det.....







Lite fakta om Ostindiefararen Götheborg
* Längd, skrov: 40,9 m
* Längd, inklusive bogspröt: 58,5 m
* Bredd: 11 m
* Höjd, över vattenyta: 47 m
* Djupgående, akter: 5,25 m
* Djupgående, för: 4,75 m
* Deplacement (vikt): 1250 ton
* Ballast: 400 ton








Göteborgs hamn - är Skandinaviens och Sveriges största hamn!
Jag passerar under Älvsborgsbron ( 933m lång hängbro byggd 1966) - på väg ut till "Nya Älvsborgs Fästning" som ligger alldeles vid norra hamninloppet!








Nya Älvsborgs Fästning







Nya Älvsborgs fästning är belägen på Kyrkogårdsholmen vid Göta älvs mynning i Älvsborgsfjorden. Den har funnits sedan mitten av 1600-talet då den byggdes för att ersätta den ursprungliga Älvsborgs fästning som idag endast är ruiner.







Nästa dag cyklar jag vidare norrut på en gammal banvall utmed sjön Mjörn!







Visst är husen lika ------- det tycker Mumintrollet också!







Ale-Skövde kyrka passerade jag i sommartid!







Lilla Edets sluss - är den första slussen som öppnades i Sverige. Arbetet med slussen i Lilla Edet påbörjades på 1580-talet efter ett förslag från Johan III. Den kunde tas i bruk 1607. Slussen förstördes flera gånger under krigen med danskarna men byggdes upp igen. 1832 fullbordade Nils Ericson Ströms kanal med en sluss av samma format som de i Göta Kanal. Den sluss som idag används är byggd 1916 och ingår i Trollhätte kanal!

Jag var tvungen att cykla ganska långt norrut för att komma över Göta Älv - för bara här i Lilla Edet - om man bortser ifrån Göteborgsområdet kan man komma över älven om man inte vill cykla ända upp till Trollhättan (Stora Edet) förstås!
Det var en riktigt varm dag - närmare 30 grader - så ett dopp i sjön var gött!








Jag har nått målet - Bohuslän - här i Stenungsund kommer jag att ligga i 3 nätter!







Här är båten det bästa fortskaffningsmedlet!







Husen är alltid vitmålade i Bohuslän det syns bra mot hav och klippor - kanske ett sjömärke ?







Marstrand - med Carlstens fästning!







Marstrand är Bohusläns minsta stad, den är belägen på två öar, Marstrandsön och Koön. Marstrandsön ligger längst ut mot havet, och hyser stadens centrum. Därifrån går personfärja till stadsdelen Arvidsvik på Koön, som har landsvägsförbindelse med fastlandet.







Militär anläggning av något slag som är placerad här på denna strategiska plats längst ut mot havet!







Marstrand - fick 1775 privilegier som s.k. "porto franco", d.v.s. frihamn, efter italiensk förebild. Det innebar ett visst självstyre gentemot det övriga landet, med bl.a. religionsfrihet, frihet från skråtvång och fri invandring. Även brottslingar kunde få en fristad, under förutsättning att de anmälde sitt brott till stadens myndighet. I ett konfliktfyllt Europa var frihamnen i Marstrand ett gott alternativ för handlare. Inte minst kom hundratals fartyg från Amerika, som hade satts i blockad av England med vilka man låg i krig. Religionsfriheten ledde till invandring av ett flertal judar, mot vilka det rådde starka restriktioner i övriga landet. Som mest bodde ett hundratal judar i Marstrand, främst hantverkare och handelsmän och deras familjer, och Skandinaviens första synagoga inrättades här !







Carlstens fästning - tog 200 år att bygga!!!!!
Vid freden i Roskilde 1658 blev Bohuslän och därmed Marstrand svenskt. Staden var sedan länge en viktig handelsplats. Eftersom hamnen sällan fryser till, lades en del av den västsvenska flottan här. För att försvara Marstrand beslutade Carl X Gustav att bygga en fästning på öns högsta topp. Först byggdes ett fyrkantigt torn och murar runt en liten borggård. På 1680-talet förstärktes fästningen genom att tornet gjordes runt och högre, samt att murarna höjdes. I början av 1700-talet stod vallarna som omsluter den stora borggården färdiga. Under 1700- och 1800-talen byggdes de yttre delarna. 1860 rapporterades fästningen vara färdigbyggd.








Att släpa sten till fästningsbygget var ett hårt arbete. För att få tillräckligt med arbetskraft infördes ett nytt straff i den svenska lagen - "Marstrandsarbetet". Från hela landet fördes då förbrytare som skulle ingå i arbetsstyrkan. De var mördare, stortjuvar, förfalskare och våldtäktsmän, men också enklare förbrytare som småtjuvar och lösdrivare. Straffets längd varierade från ett par år till livstid.
-
Den mest berömde fången på Carlstens Fästning var Lasse-Maja. Han hette egentligen Lars Larsson Molin och kom från trakterna kring Arboga. Lasse-Maja var en framgångsrik tjuv. Genom att klä ut sig till kvinna lyckades han länge undgå lagens långa arm. Till slut greps han dock och dömdes 1813 till livstid Marstrandsarbete. Tack vare de kokkunskaper han lärt sig som "kvinna" avtjänade Lasse-Maja stora delar av sitt straff som kock. År 1839, efter 26 års fångenskap på Carlsten, benådades han.








1866 planterades den här Silverpoppeln, riktigt mäktigt brer den ut sina grenar och täcker nästan hela torget.







Societetshuset i Marstrand byggdes 1886. Sommaren 1887 kom Oscar II hit och spenderade därefter en månad på Marstrand varje sommar fram till sin död år 1907. Badortslivet i Marstrand kretsade kring Majestäten. Societetshuset var den självklara plats där alla kunde samlas för att hylla honom samt sola sig i glansen. När kung Oscar II dött, förlorade Marstrand åtskilligt i attraktionskraft för de besuttna badgästerna. Efterträdaren Gustav V lockades mer av kontinenten och i ett slag förlorade Marstrand glans, traditioner och många förmögna gäster. Det dröjde inte länge förrän Societetshuset stod tomt och förfallet. Societetshuset är ett monument över en epok vars charm bland annat låg i den oskyldiga, romantiska glädjen som präglade badortslivet på somrarna. Det är en stor glädje att föra Societetshuset in i 2000 talet och förvalta detta kulturarv som, till skillnad från seklets början, idag är till för alla och envar.







Fyr på Koön vid Norra inloppet!







Värsta skyfallet
Jag blev överraskad av ett rejält åskregn - I morse när jag gav mig av ifrån Stenungsund ca 3 mil härifrån, verkade vädret stabilt, så jag mitt dumma nöt tog inga regnkläder med mig - så nu sitter jag här på en uteservering under ett parasoll och väntar på att det ska sluta regna - men det ser dåligt ut - så jag frågar dom på restaurangen om dom inte har en svart sopsäck som jag kan få - jodå de har dom - och den händige kyparen fixar hål för både huvud och armar - jag tackar för mig och kränger sopsäcken över huvudet, sätter mig på cykeln i hällande regn och iväg mot tältet - det måste vatt en syn för gudarna - men det funkade. Efter några mil slutade det regna och när jag kom till Stenungsund var jag helt torr! - Ja vilket äventyr!








En skön kväll vid Tjörnbroarna!







Åter en ny dag - andra natten i Stenungsund!







Idag ska jag cykla Tjörn runt!







Rönnäng som ligger på den sydligaste spetsen av Tjörn - har fått sitt namn från det fornvästnordiska ordet för "röjning" - härifrån går det regelbundna båtturer till de bilfria öarna Åstol, Stora Dyrön och Tjörnekalv. Eftersom jag bara har en dag på mig att cykla runt ön, får jag åka över till någon av dom öarna nästa gång jag kommer hit!







Klädesholmen är unikt på många sätt. Inte minst därför att denna lilla ö lyckats överleva och bevara sin särart. Här är den bofasta befolkningen fortfarande stor och man har lyckats hålla balansen mellan åretruntboende och sommargäster. Samhället Klädesholmen ligger på öarna Klädesholmen och Koholmen, alldeles vid Tjörns sydvästra hörn och utgör därmed den nordligaste ön i Pater Nosterarkipelagen som sträcker sig sydväst ut i Skagerack.











Hästarna är loja i sommarvärmen!







Den fina hunden vaktade min cykel medan jag åt en riktigt god middag på Hotell Nordevik i Skärhamn, ett litet mysigt gammeldags pensionat som även serverar frukost - så hit måste jag komma fler gånger.(Vilket jag också gjorde året därpå, när jag var här på Tjörn några dar)







Skärhamn
Om man vill hålla sig väl med ortsbefolkningen är det viktigt att namnet uttalas rätt - Tjörndialekten är en omisskännlig gren av bohusländskan. Inom tjörndialekten är det dessutom ofta lätt att särskilja dem som kommer från Skärhamn, då i-ljuden och sk-ljuden (i-ljud blir ofta vassa "ij-ljud" och ske-ljud uttalas oftast som ett hårt "k") är extra markanta. Första stavelsen i "Skärhamn" uttalas inte med ske-ljud, utan med med "S" och ett hårt "k", därefter "-ärhamn"!












Kyrkesund
Kyrkesund i Klövedals församling har idag 90 invånare och ligger vid sundet till Härön, en mil från Skärhamn. Under sillperioden på 1800 talet upplevde Kyrkesund en ekonomisk uppgång.












Kossorna vilar sig!







Här vid Björholmen, som är en halvö på Tjörns nordvästra spets är det det dax för att ta en fika!











Hus och vall skyddas av fjället - här i Bohuslän kallas alla bergknallar för fjäll!
Fjäll är en term som mer eller mindre uteslutande används om berg i de nordiska länderna, men används även allmänt för berg som bär karakteristiska särdrag som är typiska för berg som formats av stora ismassor, det vill säga att de bland annat har relativt flacka sluttningar och runda former. Dialektalt och i norskan och isländskan kan fjäll (fjell respektive fjall) syfta på alla typer av berg oavsett geografiskt läge, höjd och utseende. Också i England förekommer ordet fjäll, till exempel i namnet på Englands högsta berg Scafell Pike 978 meter högt!








Valla Kyrka byggd 1859-1861







Tillbaka till Tjörnbron igen efter en härlig dag på Tjörn - jag konstaterar att här är mycket kvar att se men då måste baslägret vara på Tjörn och inte i Stenungsund. Så nästa år får jag komma tillbaka och försöka hitta något boende i t.ex Skärhamn som ligger strategiskt till. Campingen här i Stenungsund har även ett vandrarhem med frukostservering, så det utnyttjar jag ju. Nästa dag packar jag ihop mina grejor för att cykla vidare. Strax innan jag ska cykla iväg börjar jag prata med ett par som känner väldigt bra till trakten, jag berättar att jag cyklat runt på Tjörn och gärna vill återkomma hit för att se mer, men hittar ingen camping på västra sidan av Tjörn. Då berättar dom att på ett litet vandrarhem utanför Skärhamn kan man även tälta, det är ju helt perfekt så dit får jag cykla nästa år.







Jag cyklar på den västra sidan av Göta älv upp mot......









....Trollhättan - här firar man Fallens dagar ett årligt återkommande arrangemang - jag har turen att komma precis när man släpper på vattnet - 300 000 liter forsande vatten per sekund - helt enormt!







I Trollhättans översta sluss är det stor aktivitet - här slussas det både till nytta och nöje!











Jag cyklar vidare ut på Västgötaslätten till.....







....Nossebro......här slår jag upp mitt tält på den lilla campingen!
Nossebro är centralort i Essunga kommun och var länge en betydande järnvägsknut längs Västgötabanan, med anslutning till Trollhättan via Trollhättan-Nossebro Järnväg. Att järnvägen drogs via Nossebro berodde mycket på galvaniseringsfabriken Necks Verkstäder, kring vilket samhället en gång växte upp. 1994 flyttades dock större delen av verksamheten i företaget till Polen.








Ån Nossan som rinner rätt igenom Nossebro är en av norra europas artrikaste åar. Här kan man åka med den lilla ångbåten S/S Nossan! Namnet Nossan kommer från forn­nord­iskan och betyder ”smycket”. Nossan har sin källa i Borgstena, norr om Borås, och är cirka 100 km lång och rinner ut i Dättern som är en vik av Vänern.







Hur tänkte man när man byggde detta huset?







Jag cyklar vidare norrut mot Skara som är en av Sveriges äldsta städer och var viktig genom det vägmöte centralt i landskapet som staden kom att ligga vid. Staden låg också vid en gammal tingsplats (Götala) och fick dessutom ännu större betydelse som biskopssäte i Skara stift. Skara stift var först ett vidsträckt missionsstift med Skara som centrum, men senare efter kristnandet blev Skara istället en viktig kyrklig medelpunkt med bland annat två kloster. Skara domkyrka anlades troligen runt år 1000 och är en gotisk basilika. Skara har flera gånger härjats av brand och härjningar under krigen mellan Sverige och Danmark. Den sista branden av större omfattning var år 1719.







Bjurums kyrka intill "Trandansen" vid Hornborgarsjön!







Gudhems kloster
grundades i mitten av 1100-talet då landet regerades av Karl Sverkersson. Förmodligen donerade Kung Karl, Gudhem som huvudegendom för ett nybildat nunnekloster som följde cisterciensernas stränga föreskrifter om ett liv i kristen gemenskap efter huvudreglerna - lydnad, kyskhet och fattigdom.








Folkungaätten eller Bjälboätten är sentida benämningar på en medeltida svensk kungasläkt - Numera högaktuell genom Jan Guillous romantrilogi om tempelriddaren Arn Magnusson av Folkungaätten







Ålleberg
är kanske det mest typiska av Västergötlands platåberg. Till skillnad från de övriga platåbergen i Västergötland är Ållebergs diabasplatå dock inte bevuxen med barrskog utan består till stor del av gräsmarker, ljunghedar och åkrar. Från nästan alla håll i Falbygden är Ålleberg ett karakteristiskt inslag i landskapet.








Kungslena Kyrka
Denna vackra kyrka är uppförd på 1200-talet , enligt några historieförfattare av kung Erik XI, även kallad Läspe och Halte. Kyrkobyggnaden har under århundradens lopp genomgått flera tillbyggnader och ändringar. Kyrkomålningar utförda 1749 av Johan Risberg. Strax intill kyrkan ligger ruinerna efter Lenaborg, en medeltida borg-anläggning. I Kungslena utkämpades ett betydelsefullt slag den 31 januari 1208 där kungasonen Erik Knutsson med svenskt och norskt krigsfolk mötte kung Sverker d.y. Karlsson med en till övervägande del dansk här, enligt medeltida uppgifter uppgående till 18 000 man. Slaget var ett led i maktkampen mellan Sverkerska ätten och Erikska ätten.








Kungslena Kungsgård
Kungslena Kungsgård tjänade 1691-1876 som översteboställe för Kungliga Skaraborgs Regemente. Huvudbyggnaden som den ser ut idag uppfördes i två etapper under 1700-talet av generalmajoren och friherren N Stromberg. Stora delar av byggnaden består av sten från Lenaborg vilka släpades till Kungsgården från borgen av soldater.








Tidaholm - En liten mysig stad vid ån Tidan. Jag söker upp campingen och slår upp mitt tält!







Nästa dag cyklar jag söderut och är snart inne i Småland!









Båt och fabrik vid Tidan + smart lösning på "pissoir a´la torrdass"







Vid Stora Stegerhult börjar det regna och jag stannar och skjular på verandan - Stora Stegerhult är Gerda Stombergs arv till Liareds socken. En fin restaurerad gård från 1800-talet där gårdsmiljön är bevarad och husen till största delen är återställda i ursprungligt skick. Ladugården innehåller dessutom ett redskapsmuseum.







Jag fikar och handlar i Ulricehamn, och cyklar sen vidare söderut längs gamla banvallen.....







.....passerar Sten Sture-monumentet vid Skottek - som restes till minne av slaget på Åsundens is - som utspelades här den 19 januari 1520 . En svensk styrka under riksföreståndaren Sten Sture den yngre förlorade slaget mot en dansk armé under ledning av Otto Krumpen. Sten Sture sårades dödligt, varför slaget fick långtgående konsekvenser för den politiska utvecklingen i Sverige.







Övernattning i Vegby - där hittar jag en brygga med en bänk som funkar bra till både kvällsmat och frukost!







Snickarglädje är dubbel glädje!







Tranemo Kyrka - Sedan medeltiden har det funnits kyrka i Tranemo. På 1600-talet byggdes en träkyrka som 1882 ersattes med den nuvarande kyrkan. Den genialiske arkitekten Emil Langlet fick uppdraget att rita en ny kyrka och konstruerade en sexkantig kyrka. Den är en av tolv s.k. centralkyrkor i Sverige, de andra är Gällivare, Sillerud, Beateberg, Sävare, Håle-Täng, Erska, Kungssäter, Snöstorp, Orsjö, Malmö Caroli och Malmö S:t Pauli.







Mat - i den gamla stationen i Ambjörnarp - inte helt fel för en hungrig cyklist!











Färjan över till Bolmsö i sjön Bolmen där jag övernattar på den fina campingen!







Den lilla biten av Banvallsleden som jag missade förut - den mellan Tutaryd och Ryssby - där måste jag ju cykla....







.... Och i Ryssby är det dax för mat!







Bro över Helge Å!







Sisa natten i Älmhult.







Hemma igen - hel och hållen - efter 1240 km i benen !





Åter till huvudsidan!