Till Öland och Blå Jungfrun - 2005!

103 mil på 14 dagar!




Scrolla dig neråt så ser du bilderna!








Jag och två av mina brorsöner som båda är 10 år, blir skjutsade med bil upp till Ryd - härifrån cyklar vi sen på den gamla banvallen de 4 milen söderut mot Karlshamn. Vi stannar 5 nätter på den fina campingen i Långasjönäs som ligger utanför Asarum den knappa milen norr om Karlshamn....







......härifrån cyklar vi sen runt i bygden under några fantastikt fina sommardagar......

.......en dag åker vi båt till Tjärö......dan därpå är vi i Mörrum på Laxens hus.......den tredje dagen är vi på Kreativum i Karlshamn.......vi badar i havet vid Kållevik..............men framför allt badar vi i Långasjön vid Långasjönäs.........ett riktigt paradis på denna jord.












.....efter 5 dagar här är det så dags för tvillingarna att bli hämtade av sina föräldrar, hela familjen ska till Kroatien på semester....







....... själv cyklar jag vidare österut längs Smålandgränsen, vid Vildmarkscafeét i Belganet är det dags för mat - här träffar jag en familj som är ute på en annorlunda semester.... i sakta mak med häst och vagn tar man sig fram på småvägar genom landskapet ......



.....det verkar vara ett trevligt sätt att semestra......







I Belganet finns också en fin lanthandel.......







Vid KAFÉ HJORTHÅLAN kan man åka en 3,5 km lång guidad tur med båten Lunkentuss .
...En vattenhöjning genomfördes i Ronnebyån på 40-talet för att kunna skapa en av sydsveriges största kraftstationer konsekvensen blev att man dränkte hela byn Hjorthåla, med både sågverk, affär, och mangårdsbyggnader. Allt dränktes när kraftverket Klåvben byggdes 1945-1949.












Den gamla "linden i Makrilla" är 538 cm i omkrets över den grövsta stammen!







"Gullabostugan" från Fagereke fungerar nu som kaffestuga i Holmsjö. Den ligger vackert på en liten ö i sjön - en riktig oas - och ett stopp här är ju nödvändigt för en hungrig cyklist!







Jag passerar gränsen till Småland....







.....cyklar vidare ut till Bergkvara - här stannar jag för natten - det är en underbar sommarkväll vid havet........



....med en fantastisk fin utsikt till Garpens fyr där den ligger som ett litet smycke i Kalmarsund!







Nästa dag cyklar jag vidare norrut utmed den vackra smålandskusten. Jag hittar av en slump en stig genom skogen och sparar nog nårmare en mil på det.











Hagby kyrka är en av Sveriges åtta rundkyrkor, och är kanske t.o.m. den bäst bevarade i landet.
Kyrkan är väldigt lik kyrkorna på Bornholm - där finns fyra av Danmarks sju rundkyrkor - Ny Kirke, Nylars Kirke, Sankt Ols Kirke och Østerlars Kirke!








Jag stannar till vid det gamla Gästgiveriet i Vassmolösa och får en efterlängtad paus i skuggan med en kall öl och god mat - inte helt fel - en lat sommardag som denna och en nästan 30° värme är det inte överfullt precis, numera går dessutom E22:an utanför samhället.
-
- Gästgiveriet fanns med all sannolikhet till i någon form redan på 1600-talet. Den första förordningen om gårdar, som skulle erbjuda husrum, kost och skjutshästar åt resande, är från Erik XIV:s tid. Under 1600-talet utvecklades gästgiveriorganisationen genom nya kungliga bestämmelser.








Det bästa sättet att ta sig in till Kalmar söderifrån är att cykla på den gamla banvallen - vid Kölby gård i Ljungbyholm börjar den spikraka, drygt milen långa banvallen - man passerar en del gamla stationer bl.a denna i Rinkabyholm.....







Nu är jag inne i "Gamla Kalmarstaden" med ett för mig okändt exotiskt träd.....







Jag cyklar förbi slottet där har jag varit så många gånger förr, och stannar till i den vackra slottsparken där dricker jag en kall öl i skuggan gott!

....sen cyklar jag ner i hamnen och får då direkt syn på den lilla sightseeingbåten - Kalmarflundran

- den går runt Kvarnholmen under trånga broar och sen förbi Kalmar slott....rundar sen Grimskärs Skans och sen tillbaka igen - en tur på dryga timmen!

- Jag har tur, för båten som bara rymmer ett tiotal peroner ska just avgå och där är bara en plats kvar. Grabben som kör båten guidar också, han berättar att det är första året man har dessa sightseeingturer, och ibland när det blåser och vattenståndet är högt kan man inte åka igenom den smala bropassagen vid Kalmar slott - men just idag är det helt perfekt förhållande så vi kan fullborda hela varvet, så vi får verkligen valuta för pengarna! - Se turen på kartan!














Efter den fantastiska båtturen fortsätter jag mot Ölandsbron - numera får man inte cykla på bron i semestertider under dagtid - där går istället en gratisbuss en gång i timmen - så det är bara att packa av cykeln och sen snällt hänga upp den i stället!







Karlevi hållplats - det 18:onde stoppet av inalles 32 på sträckan Borgholm - Ottenby!
Södra Ölands Järnväg (SÖJ) var en 96 km lång smalspårig järnväg mellan Borgholm och Ottenby på Öland. Sträckan mellan Borgholm och Färjestaden öppnades den 24 november 1909 och den återstående sträckan till Ottenby öppnades den 1 februari 1910. Banan uppgick den 1 januari 1928 tillsammans med Borgholm-Böda Järnväg i Ölands Järnvägar. Sista tåget gick här 1962.








På Öland finns det fortfarande kvar många s.k radbyar - i en radby ligger gårdarna i en rad, vanligtvis längs en bygata. I samband med skiftesreformerna på 1800-talet försvann flertalet radbyar.







Jag cyklar ner till Mörbylånga - och sätter upp mitt tält på den lilla oansenliga campingen.....det är en fantastiskt fin sommarkväll vid Kalmarsund och solen går sakta ner i väst....













Nästa dag cyklar jag helt utan packning - vilken frihet - jag cyklar först norrut uppe på den s.k. landborgen - denna klint löper längs hela västra sidan av ön, höjden växlar mellan 20 och 40 meter. I norr går klinten längs havet och i söder finns en, ibland ganska bred, landremsa mellan landborgen och sundet - här har man en fantastisk utsikt över Kalmar sund. Denna dag den 12 juli är en underbar sommardag och nu på morgonen är det säkert redan 25° varmt och nästan ingen vind att tala om. När jag tvärar över Alvaret står luften alldeles stilla med massor av fjärilar längs vägen - detta måste vara fjärilarnas dag. Efter en knapp mil kommer jag till den östra sidan av ön och följer då........







.....den s.k. Fågelvägen söderut, den som går emellan Gårdby och Ottenby längst i söder - fågelvägen anspelar väl på att flyttfåglarna följer denna väg vid sina flyttningar mellan sommar och vinter vistelserna.







Här är landskapet lite flackare och ödsligare med flata stenhällar av den berömda öländska sandstenen! Jag styr kosan vidare söderut mot Ölands södra udde....











....längst ut på udden står fyren Långe Jan. Med sina 42 meter är den Sveriges högsta fyr. Den är byggd 1785 och var från början en öppen stenkolsfyr, sedan dess har den genomgått ett antal ombyggnader och moderniseringar. Den elektrifieras 1948. Idag är den obemannad och helautomatiserad. Lysvidden uppgår till 26 sjömil. Via en spiraltrappa på 197 trappsteg tar man sig upp till toppen på fyren. Väl här får man sin belöning i form av en fantastisk utsikt över havet, Ottenbylund och stora delar av södra Öland.











Kungsljus i Ottenby







Karl X Gustafs mur
Hertig Karl Gustaf, senare Karl X Gustaf hade Öland som förläning när han 1653 lät bygga denna mur. Den drygt 2 meter höga muren sträcker sig rakt över hela ön, från kust till kust. Muren skulle bli ett jättelikt vilthägn för att stänga inne hjortarna på Ottenby kungsgårds marker. Trots detta byggnadsverk lär de ändå ha funnits hjort på bägge sidor av muren. Däremot stängde den ute allmogens djur från den kungliga jaktmarken.








Vilken idyll!







Båthuset i Grönhögen!







Fin inramning!







Jag stannar till vid det gamla brukshotellet i Degerhamn och tar en kall öl i skuggan - gott!







Kastlösa f.d. stationshus!







Fina grusvägar längs havet som är perfekta att cykla på











Nästa dag är det dags för uppbrott och jag tänker cykla norrut mot Byxelkrok!







På vägen dit stannar jag till vid Borgs by, som ligger centralt placerad i mittlandsskogen, den ägs av kungliga Vitterhetsakademien....här kan man köpa en kaffekorg och sen ta den med sig till de närliggande.....







.... medeltida ruinerna av S:t Knuts kapell...... .







....eller kanske hellre till Gråborg, strax söder därom, som är Ölands största fornborg - Gråborg har en 4-7 meter hög ringmur, dess inre yta är 210x160 meter. Över porten i väster finns ett medeltida valv. Talrika lösfynd har insamlats då borgens inre varit uppodlad (dessa förvaras på länsmuseet i Kalmar). Borgen verkar likt den i Eketorp haft flera bebyggelseperioder. Den torde ha anlagts under folkvandringstid och under äldre medeltid lär användandet av borgen varit omfattande. Så sent som 1677 användes borgen vid kriget mot danskarna. I äldre tider kallades borgen för Backaborg eller Borg. År 1450 ägdes borgen av Vadstena kloster, rapporter visar att skatten tidigare utgått i två tunnor salt. Detta tyder på att borgen under medeltiden varit en handelsplats, möjligen med någon administrativ funktion.







Sandviks kvarn
Här är det dax för mat - Sandviks kvarn är den största holländska kvarnen på Öland och räknas också som norra Europas största väderkvarn. Väl synlig på långt avstånd har den blivit ett landmärke och symbol för Sandvik. Kvarnen är 7 våningar hög och vingarna mäter hela 24 meter.








Nu kommer jag att cykla de sista 3 milen upp till Byxelkrok längs den s.k. stenkusten. Här är Öland som allra vackrast, och längs de små grusvägarna och ibland bara stigar är cykeln absolut det enda och allra bästa färdmedlet. Blå Jungfrun följer mig på färden i princip hela tiden, där den ligger i sundet!







Skurkvarnen i Jordhamn!






Här i Jordhamn står Ölands enda bevarade vinddrivna skurkvarn. Intill kvarnen finns även lämningar av äldre kreatursdrivna skruvandringar. Sedan lång tid tillbaka har ölänningarna använt sig av kalksten. Den blev också tidigt en viktig handelsvara. I städerna runt Östersjön finns byggnader som innehåller både obearbetad och slipad kalksten från Öland. För att kunna slipa stenen byggde man ett s.k. skurverk (skurkvarn). Ölands äldsta kända skurverk framkom vid arkeologiska undersökningar av den gamla handelsplatsen i Köping. De visar att man redan under tidig medeltid slipat sten på ön. Till en början drogs skurverken av oxar eller hästar s.k. hästvandring. I mitten av 1800-talet kom så skurkvarnen där man utnyttjade vinden som kraftkälla. Att sköta skurkvarnen var mestadels en kvinnosyssla medan männen seglade runt för att sälja stenen.







GILLBERGA RAUKAR
Tio meter över havslinjen, strax norr om Jordhamnsalvaret finns en grupp raukar längs landborgskanten. Av läget att tyda fick de sin form under en period då vattennivån låg betydligt högre än idag. De hann då inte riktigt utvecklas färdigt som raukar, om man kan uttrycka det så, utan blev egentligen bara raukämnen. Men tack vare raukarnas utsökta läge högt uppe på landborgskanten bör man ändå skatta dem högt. Den mest kända rauken här kallas Gillberga Hors.








Här är det garanterat bilfritt!







Byrums raukar
Vid Byrum finns Ölands enda raukfält. Stenformationerna har mejslats ut ur berggrunden av havets ständiga vågrörelser. Det originella kustlandskapet är ett av Ölands mest välbesökta. För drygt 490 miljoner år sedan började ursprunget till Ölands mäktiga kalkstenslager att avsättas i korallrev. Framför allt skedde avsättning av kalk i varma, grunda hav. Korallreven har med tiden pressats samman och bildat kalksten. Raukarna vid Byrum har bildats när vågor eroderat bort mjukare kalksten. Inom området finns sammanlagt cirka 120 raukar. De högsta är upp till fyra meter höga och finns i den södra delen. I norr minskar raukarna i storlek, de minsta är knappt en meter höga.








Blå Jungfrun
Sägenomspunnen vilar Blå Jungfrun avskilt i Kalmarsund. En ö som i långa tider varit landmärke för sjöfarare och lockat naturintresserade med sin säregna natur och sitt isolerade läge. En tidig besökare var Carl von Linné, som efter sin resa 1741 gav en intressant beskrivning av Jungfruns natur.
Jag hoppas att där är plats kvar till mig, på båten dit imorgon!












Här på norra Öland är det mycket grönare än på den södra delen, trots att det varit varmt och torrt de sista två veckorna!











Byxelkrok - den vackraste byn på norra Öland!

Namnet Byxelkrok härstammar fråm "Byskogskroken" som avser den bukt som söderut sträcker sig till Tokenäs udde. Tokenäs , 2 km söder om den nuvarande hamnen, var tidigare en hamn som fanns redan på Vikingatiden. Sägnen säger att vikingahövdingen Toke landsteg här, men blev ihjälslagen av lokalbefolkningen. I Tokenäs finns "Tokes ek" med några stenar där Toke sägs vara begravd.

Nu har jag nått dagens mål och slår upp mitt tält på Neptuni camping strax norr om Byxelkrok. Min tanke är att ligga här i två nätter, och försöka åka över till Blå Jungfrun imorgon, eftersom jag vet att man helst borde boka flera dagar i förväg, så är väl min chans minimal att komma med . Jag snackar med campingvärden om hon har koll på var och när och hur man ska boka - och det har hon - hon ringer ett nummer och vips har hon fixat en plats till mig - båten går 13.15 och är tillbaka kl 18.00. Hon säger att jag har tur för det var den sista platsen, men lägger in en passus att turen kan bli inställd p.g.a. av att det blåst mycket det sista dygnet, för det finns nämligen ingen naturlig hamn på ön så man måste lägga till direkt mot klipporna och det är riskabelt vid hög sjögång, men förhoppningsvis går det. Det hoppas jag verkligen för jag har velat åka ut till ön varje gång jag varit här eller i Oskarshamn, men det har alltid varit fullbokat.










Nästa dag slipper jag packa ihop mina grejor och kan ta sovmorgon.
I väntan på båtturen klockan ett, cyklar jag en liten tur norrut längs....








...Neptuni åkrar - här betar kossorna - dom ser verkligen ut att trivas.











.... jag cyklar vidare till fyren Långe Erik, som är belägen på Ölands norra udde, den är 32 meter hög och byggd av kalksten, fyren stod färdig år 1845. Den har 138 trappsteg upp till balkongen som är belägen på ca 28 meters höjd. Väl där uppe har man en fin utsikt över land och hav.









Nu är jag på väg ut till Blå Jungfrun - vi är ett 20-tal förväntansfulla passagerare på båten"Mary II" - båtturen tar dryga timmen.

Långt ute, nästan vid horisonten, avtecknar sig öns siluett i det blå soldiset. Den säregna, fridlysta och 86 meter höga Jungfrun är blå – ända tills man kommer iland, då dominerar istället den röda graniten. Konstigt nog. För i öster tonar Öland upp sig helt byggd av kalksten och i väster Oskarshamn som vilar på en annan sorts granit. Ön är som en röd jätte, en stor utomjording, som landat pladask mitt i sundet, hela 220 meter över havsbotten, det kanske bara är toppen av ett flera kilometer högt berg som man ser, tanken svindlar. Ett riktigt geologiskt mysterium typ Ayres rock i Australien som också är röd. Frågan är hur dom kunde hamna så malplacerade?

Teorin för Blå Jungfrun är - att för ca 500 miljoner år sedan, under perioderna Kambrium och Ordovicium var granitkupolen täckt av sediment. Rester av detta sediment kan man idag se som sprickfyllnad i området vid nedre västra stenbrottet. Den runda profil ön har idag skapades först genom inlands- isarnas slipande för någon miljon år sedan under den tids-period som kallas Kvartär. Konturerna finputsades sedan mellan 6 900 – 5 000 f kr. Då var Östersjön ett innanhav, den sk Ancylusjön, med en vattennivå mycket högre än idag.

Men den talar inte om härkomsten - min teori är att det är en utomjording, en stor monolit som kommer från den röda planeten Mars! Nu när jag tänker efter så har vi ju faktiskt också "Vångaberget" i mina hemtrakter som består av samma röda granit och säkert också är av samma storlek som Jungfrun, det finns säkert många fler av samma sort om man tänker efter, men jag tror att just den här röda graniten är rätt ovanlig!












Båten ifrån Oskarhamn kom lite före oss - det är svårt att lägga till med båt här, det finns nämligen ingen naturlig hamn och havet är djupt runt hela ön, och är vågorna för höga är det nästan omöjligt att angöra ön säkert, men som tur är går det idag . Båtarna glider försiktigt in mot klippan och sen håller man emot med backen.Vi hoppar snabbt av, och förmiddagsgängen snabbt på.

Väl ihamn samlas vi kring en guide som berättar lite om ön, och om vilka förhållningsregler som gäller, vi får bara vara här i knappt 4 timmar och endast gå på utmärkta stigar, ön blev nämligen nationalpark 1926.













Vilka fantastiskt vackra klipphällar!







Ön kallas också "Blåkulla", enligt myten är det hit häxorna åker på skärtorsdagen för att möta Satan och fira häxsabbat. Sjömän har under långa tider undvikit ön och historierna om platsen är otaliga. Om man tar en sten med sig från ön så sägs det att man kommer att ha evig otur tills stenen återförs till ön.















På Blå Jungfrun finns det flera jättegrytor. Detta geologiska fenomen skapas av vattnets rörelse mot klippan.









Magisk växtkraft på ön - en otrolig grönska i skrevor och sprickor!















Svallvågorna från Gotlandsfärjan kan bli nästan meterhöga, dom dyker plötsligt upp som från ingenstans likt en sunami och kan vara farliga, så det är bäst att passa sig....







"Stensliperiet"
- här på denna klapperstenstrand har stenarna rundats och nötts tills de blivit lena som plommon. Många besökare har inte kunnat motstå frestelsen att sno med sig någon av de förföriskt vackra stenarna, de som ändå utmanat ödet och tagit stenar har råkat mycket illa ut. Olycka drabbar nämligen den som tar något med sig härifrån. Alltför många anser sig ha fått myten besannad när de gjort detta ty en förbannelse vilar över ön. I en strid ström inkommer paket med prydnadsstenar från Blå Jungfrun till kommunen i Oskarshamn, med ett följebrev som vittnar om allehanda olyckor, sjukdomar och allmänt elände, och som vädjar till kommunen att återbörda stenen till den vackert eroderade klippön.








Trojeborgar kallas ofta de stenlagda labyrinter som det i Sverige finns ca. 300 av. De är byggda efter ett visst system där man utgår från ett kors, fyra vinklar och fyra punkter. Sedan kan man genom att sammanbinda ändarna och punkterna skapa en slags labyrint. Det finns många sägner och myter omkring trojeborgarna. De sägs ha används till allt från lekar till magiska föreställningar.

- Stenlabyrinten Trojeborgen - fanns här redan när Linné besökte ön 1741. Han ansåg att några strandsatta sjöman lagt ut stenarna på de släta hällarna. Labyrinten är den största av sitt slag i hela Norden!!








Rena djungeln mitt på ön!







Utsikten ifrån den högsta punkten (86 m.ö.h.) är milsvida!











I "Jungfrukammaren" är man helt avskild från omvärlden!







Här går skamm på torra land...eller rättare sagt rötterna.







I Sikhamn på den västra sidan ligger en båt förtöjd!







Här kan ni se på kartan över ön, att den inte är så stor.....







Klockan 6 går så båten tillbaka igen efter några magiska timmar på Blå Jungfrun
på den allra bästa av dagar - den 14 Juli .
Dagen innan blev turerna inställda p.g.a. blåsten, dagen efter blev det väderomslag med mulet och betydligt svalare väder - så snacka om tur














Solen går sakta ner i väst!







Nästa dag tar jag Ölandsfärjan som går ifrån Byxelkrok klockan elva, och två och en halv timme senare är den framme i Oskarshamn. Precis när vi passerar Blå Jungfrun går solen i moln.











Ölandsfärjan!







Jag cyklar snabbt igenom Oskarshamn vidare västerut till Berga, jag sätter upp tältet på en liten camping vid Gösjön, klockan är bara fyra, så jag cyklar in till Berga för handla lite frukost till imorgon....







....Berga som ligger mellan tre sjöar och ett berg, räknar sin start som samhälle från slutet av 1800-talet, i samband med att Kalmar- Bergabanan blev klar. När järnvägsbolaget bildades 1869 fick Melby och Sjöslätt namnet Berga efter Berga säteri. Berga är känt för sitt vackra stationshus, som efter ombyggnad stod klart 1903.







Jag cyklar sen vidare till Högsby och äter middag.... men jag missade Garboutställningen i det anrika bankhuset ”Smålands Bank”, det är den enda permanenta utställningen om Greta Garbo i hela världen! Här kan man följa hennes karriär med hjälp av fantastiska studiobilder, filmrekvisita och mycket annat. Det visas varje år ca 100 bilder från en privat bildsamlinng på ca 1100 bilder. Här finns även en mängd andra föremål knutna till Greta Garbo, bl.a. en originalklänning från filmen Gösta Berlings saga (1924). Anledningen att museet ligger just i Högsby kan vara att hennes mor kom härifrån.







Efter en god middag på gästgiveriet har jag fått förnyad energi, och får lust att cykla en lten runda i trakten. Jag cyklar norrut längs Emåns dalgång....när jag kommer tillbaka till campingen är klockan åtta och jag tar ett dopp i sjön som håller en temp av 24°.







Nästa dag som är en lördag blir det först frukost innan jag packar ihop mina saker.....







..... jag cyklar vidare mot sydväst, passerar ett välkamoflerat hus som knappt syns.....







.....sen blir det mat på mitt favoritställe i Älghult.







Gott med våfflor på den fina verandan i Dädesjö Hembygdsgård.







Dädesjö gamla kyrka
Mitt i det natursköna Småland ligger den vitkalkade medeltida kyrkan med sina fantastiska vägg- och takmålningar från 1200-talet. Idag anses den vara en av landets intressantaste medeltidskyrkor, främst för de unika tak- och väggmålningarna.








Intressant hus
Är det en bostad eller ett lusthus eller kanske en jaktstuga? - Det skulle vara intressant att höra historien om huset, det sätter i alla fall fart på fantasin!







Vid Helgasjön i Växjö stannar jag vid en fin, men väldigt dyr camping.







Den första delen av VÅHJ, linjen Växjö - Klavreström, öppnades 1895. Från Växjö gick järnvägen rakt norrut genom vacker skog förbi lungsotssanatoriet vid Lugnet. Första station var Evedal, 6 km från Växjö. Från Evedal kunde man göra färder med ångslup på Helgasjön och i närheten låg.........







.....Kronobergs slottsruin
År 1542 övertogs Kronoberg av Nils Dacke och hans upprorsmän. Dacke ledde upproret under vintern 1542-1543. Först efter Dackefejden år 1543 övertog kungen Kronoberg. Gustav Vasa lät bygga ut borgen till en stark befästning med många kanoner. Syftet var främst att ge kungamakten en befäst punkt i Småland för att förhindra fler uppror. Efterhand blev slottet emellertid en del av det nationella försvaret och belägrades av danskar år 1570 samt år 1612. Med freden i Roskilde år 1658 förlorade Kronoberg sin militära betydelse och fick fortsätta ett redan påbörjat förfall.








Ryttmästaregården är vackert beläget intill Kronobergs Slottsruin och är ett populärt utflyktsmål för såväl Växjöbor som turister. Här serveras bl a den berömda våfflan och köttbullemackan som kan avnjutas ett par meter från Helgasjön - Jag äter däremot en god middag här.







Tidig söndagmorgon vid Växjö domkyrka

Växjö domkyrka är av medeltida ursprung, men är i hög grad präglad av 1800-talets och 1900-talets restaureringar. Domkyrkan ligger nära Växjösjöns norra strand men var ursprungligen placerad på en halvö i sjön, innan sjön sänktes 1814. Kyrkan är till det yttre byggd i tegel och i byggnadsmaterialet ingår relativt sällsynt förekommande så kallad "mönsterhuggen kvadersten." Domkyrkan är jämförelsevis ganska liten, vilket troligen har att göra med att Växjö stift var ett förhållandevis litet stift under medeltiden. Det omfattade enbart Värend, medan övriga delar av Småland hörde till Linköpings stift. Växjö stift utvidgades senare under 1500-talet. Kyrkan är Växjös högsta byggnad med en höjd på 63 meter.








Metarproffs vid Växjösjön som ligger centralt i staden.







Jag cyklar vidare söderut på småvägar och kommer till ruinen av Bergkvara slott !
Bergkvara ruin är ett gammalt herresäte uppfört på 1470-talet. Bergkvara är ett av de största gods som funnits i Norden. Omkring år 1500 hörde upp emot 1 500 gårdar till godset. Varav 400 gårdar bara i Värend. Under Dacke-fejden rådde våldsamma strider vid Bergkvara.








Gransholms bruk utanför Gemla!
Pappersbruket inrättades 1802 av Lanträntmästaren Peter Adam Bergius. Bergius köpte 1804 även Djuratorp och kunde därmed behärska hela fallet i Helige å. Dammar och broar rättades till. Djuratorps kvarn revs och byggdes upp längre ner vid ån. En linoljepress inrättades. En såg byggdes. Bergius ville också förstärka Gransholms gård och köpte in flera granngårdar för att göra gården till ett jordagods. Han lät också gräva kanaler och gjorde "flera hundrade tunneland madjord " odlingsbart för sig och sina grannar. Kronan på verket skulle bli att förse Gransholm med ett corps de logi. 1812 var det dags att bygga. Det stora huset i tre våningar under valmat tak blev nästan en kopia av Bergius hus i Växjö vilket idag rymmer församlingshem för domkyrkoförsamlingen.









Resultatet av stormen Gudrun den 8 januari detta år, ser man tydligt genom dessa enorma timmerupplag - där lastbilarna kör i skytteltrafik även mitt i semestertid.







....sen blir det en god middag på Huseby bruk - det är en riktig oas!











Fler timmerupplag strax söder om Huseby....







Sen cyklar jag vidare söderut på den gamla banvallen vid sjön Åsnen - igenom Torne by....







....vissa delar är oframkomliga p.g a. stormfällor så jag får cykla stora omvägar....







....Ulvö station får sig en ansiktslyftning....







En unik svängbro!

Denna unika bro tillverkades i Belgien under andra hälften av 1800-talet och monterades 1873 på sin nuvarande plats. Den var svängbar för att kunna släppa igenom den ångbåtstrafik som tidvis var omfattande på sjön Åsnen. Passerande timmerpråmar för vidare transport in i Horgefjorden bidrog till att bron användes ända fram till mitten av 50-talet. Själva järnvägen lades ner 15 år senare, och sista tåget gick den 30 maj 1970. De vackra "dykdalberna" (förtöjningsanordning) av huggen sten finns fortfarande kvar på var sin sida om bron.















Nu blir det fart på fåren....







....jag passerar Ålshult station...







....och stannar sista natten i Norraryd, den natten regnar det stort, och på morgonen har det slutat regna så jag kan packa ihop mitt tält!







...vädret blir bättre och bättre och vid middagstid när solen kommer fram är jag hemma i välkända trakter igen....







....sista stoppet i Tollaskogen, bara 5km....







....ifrån hemmet.........jag har cyklat drygt 100 mil på fjorton dagar, i ett underbart väder och med många härliga upplevelser i minnet!





Till sist en YouTubefilm från Stenkusten och Blå Jungfrun - 12 min!


Ett tips - om du vill se filmen i helskärm klicka på fyrkanten längst bort till höger-------->





Åter till huvudsidan!