Jylland 2006 - 148 mil på 14 dagar!




Scrolla dig neråt så ser du bilderna!








Dags igen för den årliga cykelturen - som vanligt har jag inte riktigt klart för mig var jag ska cykla - det är väder och vind som får bestämma. Jag styr kosan norrut och hinner inte långt förrän jag får stanna för att låta kossorna passera över vägen vid Sörbytorp!







Några kilometer längre fram i Gumlösa blommar linet vid Sinclairsholms slott!







Efter 6 mil är jag inne i Småland och stannar liksom många gånger förr vid Väglasjöarna - tar ett dopp och äter medhavd matsäck!





Cykeln är välpackad!










Vid Lagan i Traryd finns detta fina hus....







Märkligt hus mitt ute i ingenstans......







Piksborgs station vid sjön Bolmen...











Första natten ligger jag på Bolmens camping vid Bolmens gamla stationshus!







En härligt ny dag och jag bestämmer mig för att cykla till Varberg, för att sen ta båten till Danmark...







Villa villekulla i Rydöbruk - här äter jag en god middag på golfrestaurangen!







Knysta Hall
Stenen som är ett 8 x 17 m och nästan 10 m högt flyttblock, markerar gränsen mellan landskapen Halland och Småland, som fram till freden i Roskilde 1658 utgjorde riksgräns.

- Enligt traditionen ska en jätte i Torup, som irriterats av klockklangen från Långaryds kyrka, ha kastat stenen. Den hamnade emmellertid knappt halvvägs, d.v.s. här i Rydöbruk. Stenen skall även vända sig var gång den känner doften av nybakat bröd.

Hemma i mina hemtrakter har vi en stor sten som heter Trollastenen, med en liknande historia!












Ett märkligt litet hus - byggmästaren måste vara någon som kommit över en massa fönster till ett billigt pris!

En kommentar tillagd 29/6-2013: Det är ett hönshus!
(Hönshuset bör ha så många fönster så att solen når över hela golvet, detta gör att hönsen trivs utmärkt samtidigt som det minskar risken för ohyra då t.ex. kvalster trivs bäst där det är mörkt och fuktigt. Solen hjälper till att förhindra fukt i golvströet. För bästa effekt bör fönstren helst vätta åt söder eller sydväst.)








Ett stopp vid Skönevads Gästis är ett måste - gott med lite fika i skuggan denna varma dag!

Efter 14 mil på sadeln kommer jag trött till Varberg - bara för att konstatera att denna fredagkväll den 14 juli klockan 19 är alla campingplatser fullbokade, p.g.a. Wheels and Wings Cruising i Varberg - en stor årlig raggarbilsträff med massor av människor överallt. Det första jag kollar är när båten till Jylland ska gå, och den går i morron bitti klockan åtta - jag får emellertid reda på att man har en tillfälig camping på en stor idrottsanläggning mitt i staden, jag cyklar dit och betalar bara 25 kr för en natt och klämmer in mitt lilla tält mellan 2 husbilar, här är massor med folk och det står ganska snart klart för mig att dom är här för att festa så det blir nog inte mycket sömn i natt







Klockan halvsex på morgonen packar jag ihop mitt tält efter en ganska störig natt, jag cyklar bort till hamnen och det känns helt underbart att äntligen komma iväg ut på havet denna fina dag, båtturen tar 4 timmar, så nu kan man väl få vila lite.







Det är en fin utsikt ifrån båten över Varbergs fästning, Kallbadhuset och hamnen med Fladenbåtarna







Mitt ute i Kattegatt passeras den lilla danska ön Anholt

Anholt ligger dock något närmare det danska fastlandet. Ön tillhörde, troligen fram till mitten av 1500-talet, i kyrkligt hänseende Morups församling i Halland. Därefter byggdes en egen kyrka på ön. På grund av den tidigare församlingstillhörigheten kan ön då anses ha tillhört Halland. Den förblev dock dansk efter frederna i Brömsebro 1645, Roskilde 1658 och Köpenhamn 1660. Detta har gett upphov till olika skrönor om att danska förhandlare dolt ön på kartan med handen eller under ett ölglas. Troligare är att ön helt enkelt var ointressant för de svenska förhandlarna, eller att dessa räknade den till Jylland. Enligt denna källa ställde svenskarna inledningsvis vid förhandlingarna i Roskilde krav på såväl Anholt som Saltholm och Læsø, men gav upp dessa krav. Mellan 1808 och 1814 var Anholt besatt av brittiska trupper. Danskarna försökte återta ön under det sk Kanonbåtskriget 1811, vilket inte lyckades. Britterna lämnade dock Anholt efter Freden i Kiel 1814.

Vid middagstid kommer båten till Grenå på Jylland, sen cyklar jag norrut längs kusten....







...efter bara några mil stannar jag och äter glass- mums!







Efter 5 mil är det dags att slå läger vid Fjellerup strand!









En ganska onödig skylt kan tyckas.....







Det är en fin camping, men jag är riktigt trött och somnar redan klockan sex utanför tältet i skuggan!







Nästa dag vaknar jag som en ny människa och är totalt utvilad och redo för nya utmaningar - vädret är fantastiskt - en riktigt härlig sommardag!







Fina häckar!







Estruplund Kirke







Randers fjord

Här i Udbyhøj går en bilfärja över fjorden det kostar bara några kronor, men det är det värt, för annars hade jag fått cykla en flera mil lång omväg....











Det här danska paret är också ute på cykelsemester - mannen är en riktig "uppfinnarjocke" han har konstruerat en kylväska som kyls med vatten, han byter vatten i flaskan varje morgon - det fungerar för jag känner i väskan och där är bara 10° och ute är det nästan 30° varmt, helt otroligt - kolla även in blommorna på cyklarna som står så rakt och fint i ett provrör med vatten - ja det är nåt att ta efter!







Nästa fjord som måste passeras är Mariager fjord den kan man bara komma över i Hadsund ca 1 mil in i land!







Här blir jag varse om att jag cyklar utmed den internationella - Nordsjöleden - en 600 mil lång cykelrutt längs hela Nordsjön genom Danmark, Tyskland, Holland, England, Skottland , Shetlandsöarna, Norge och Sverige!







Ett slott eller en herrgård som jag inte kan namnet på!







Jag stannar för natten på campingen precis norr om Limfjorden vid Hals.







Sæby Vandmølle en vattenkvarn från 1600-talet!







Fin strandpromenad i Sæby......







Här blommar rallarrosen i tusental.....







Vacker rondell.... precis utanför Fredrikshavn.







Efter att ha cyklat fel och irrat runt i Fredrikshavn i en timme hittar jag äntligen vägen till Skagen....







Nu är det dax för mat och en go dansk øl på en riktig dansk kro....sen är jag redo att cykla vidare norrut mot Skagen, en mil söder om Skagen stannar jag på Råbjerg Mile Camping med tanke på att det brukar vara mycket folk uppe på grenen så är campingplatserna där säkert fullbelagda - dessutom ska det visst hållas den årliga mc-träffen Træf på Toppen här i Skagen!







Alldeles bredvid ligger Råbjerg Mile

Råbjerg Mile är en vandrande sanddyn vid Bunken Klitplantage mellan Skagen och Frederikshavn. Sanddynen vandrar omkring 15-20 meter årligen och är den största i sitt slag i Danmark. Den täcker ett område på cirka 1 kvadratkilometer. Sedan år 1900 har den flyttat sig 1 500 meter, vilket innebär att den om 100-200 år kommer att täcka huvudvägen till Skagen. Och den går inte att stoppa, men det är en härlig känsla att vandra uppe på den femtio meter höga dynen, det känns som man är i Sahara.












Här samlas man...... för att se på solnedgången i Västerhavet!







Nästa dag cyklar jag norrut utan packning den knappa milen till Skagen.....

....men först stannar jag till vid den berömda igensandade kyrkan det är Skagens gamla sockenkyrka - Sankt Laurentii kirke - den byggdes redan 1375, man byggde kyrkan mellan de två byarna Reven(gamla Skagen) och Lunholm helt öde för sig själv - men i slutet av 1600-talet ödelade sandflykten stora områden här på grenen, kyrkan som lågt väldigt utsatt mitt ute på klitterna blev nästan helt täckt av sand. 1795 övergav man kyrkan och använde kapellet inne i Skagens by som kyrka. Numera är det bara tornet som finns kvar och själva kyrkorummet är begravt under sanden, man bestämde att tornet skulle bevaras och användas som sjömärke. För 20 danska kronor kan man gå upp i tornet - det är knappast värt pengarna en turistfälla egentligen, men historien är intressant!











Ljuset kommer från Skagen

Till Skagen kom en gång några av Nordens främsta konstnärer för att leta efter nya motiv, men också på jakt efter glädje och gemenskap. Och även om de alla är borta sedan länge finns mycket av det de sökte alltjämt kvar - havet, sanden och det fantastiska ljuset. Vissa platser tycks ha en alldeles speciell dragningskraft. Det är svårt att exakt peka på vad det är som lockar, men förmodligen är det en kombination av naturupplevelser och atmosfär. Ta bara Provence i Frankrike. Eller Skagen uppe på Danmarks nordspets.







Alla människor och t.o.m cyklisterna är på väg åt samma håll, nämligen till Grenen det europeiska fastlandets nordligaste punkt där Skagerrak möter Kattegatt.







Skagens Museum

Skagens museum presenterar målerier såväl som teckningar och skulpturer. De danska, svenska, norska, tyska och engelska konstnärerna var huvudsakligen verksamma från slutet av 1870-talet och fram till sekelskiftet. De var alla fascinerade av det speciella ljuset på Skagen. Museet grundades 1908, tjugo år senare, 1928, uppfördes den nuvarande museumsbyggnaden. P.S. Krøyer, Anna och Michael Ancher och Holger Drachmann kan sägas vara några av de absolut främsta danska konstnärerna. Kornmagasinet i trädgården, det nuvarande kaféet, var P.S. Krøyers ateljé.

Där drack jag kaffe i skuggan efter att varit inne på museet och sett alla de fantastiska målningarna från 1800-talet - men den mest kända målningen av dom alla nämligen Hipp, hipp, hurra! Kunstnerfest på Skagen av den danske målaren Peder Severin Krøyer, som faktiskt var målad här i trädgården, den finns inte här utan på Göteborgs Konstmuseum!











Skagen Fyr

- kallas också den grå fyren byggdes redan 1858, den är 46 m hög, och är Danmarks nästhögsta fyr. Dueudde fyr på Bornholm är en meter högre.

Här uppifrån har man en fantasiskt utsikt över hela Skagens Udde.....man ser att alla är på väg ut på grenen för att stå med ett ben i Skagerrak och ett i Kattegatt......











......och det gör jag också .....turist som jag är....







Färgen på husen är en speciell skagengul och de karaktäristiska vita kanterna på de röda takpannorna gör att du alltid kan känna igen ett skagenhus.







Typiskt Skagenhus i gamla Skagen!







Højen Strand i Gamla Skagen







Här ligger dom riktiga lyxhotellen.







Jag lämnar Skagen och passerar ett stort campingläger där man idag väntar en anstormning av mc-förare till Træf på Toppen - så jag hade kanske tur som slapp trängas med dom!







Skagen sett från söder!







Jag cyklar bort till Råbjerg Mile igen och tittar på när tranorna flyger ner och ställer sig i de små sjöarna inför natten - detta landskapet är helt fantastiskt - så har ni vägarna förbi så missa inte detta, vilket jag tror många gör bara för att man tvunget ska upp till grenen, vilken är en turistfälla egentligen - detta här är mer intressant tycker i alla fall jag!

Hemmavid längs Hanöbukten hade vi också samma problem på 1800-talet med sandflykt men där lyckades man stoppa utvecklingen genom att plantera träd längs hela kusten, och ca 6 km in i land finns en stor sanddyna som heter Vittskövle driva!







Nästa dag packa jag ihop mina grejor och cyklar söderut längs västkusten....



I Danmark kommer i alla fall storken fortfarande med barnen!

Seden är att när ett barn är fött sätter man ut storken med en docka i näbben så att alla vet att det gick bra! Trevlig sed tycker jag!







Vindkraftverk på taket är smart - det kommer säkert till Sverige inom kort, för Danmark är ett föregångsland när det gäller vindkraft!







Dags för mat i Hirtshals!







Ruberg Knude Fyr

En gigantisk vandringsklitt har under loppet av endast 10 år nästan begravt Rubjerg Fyr med tillhörande byggnader, fyren ligger 2 km söder om Lønstrup. Ironisk nog var här ett sandflyktssmuseum, innan sanden i slutet av förra århundredet blev så närgången, att man valde att flytta museet. Fyren forsvinner om 15-20 år. Fyren hotas också av havet, som tålmodigt gnager sig in från väster. Denna dramatiska utveckling kunde ingen forutsäga, då man år 1900 byggde Rubjerg Fyr på kullens högsta punkt, ca. 60 meter över havet. Fyren låg mer än 200 meter från havet och med bara ringa tecken till sandflykt, så man kan knappast förebrå byggherrerna, att dom inte förutsåg problemet.











I Løkken går vägen rakt ner på stranden och på en sträcka av nästan 2 mil kan man köra bil eller göra som jag cykla - Det är en märklig känsla att cykla på en nästan 200 meter bred strandremsa som är hård som betong så länge man håller sig till den s.k. vägen. Ju längre söderut jag kommer, desto färre bilar, till sist är jag nästan alldeles ensam på stranden.....







....det känns som om man flyger över stranden, en härlig känsla......







....Jag stanna och tar ett dopp i havet - skönt!







Jag cyklar ca 20 km till Blokhus där jag stannar för natten!







Också här är det stora kvällsnöjet att se på solnedgången i havet!







Strandheden eller klitplantagen som det heter på danska är en vanlig naturtyp här.











På norra Jyllands västkust med dessa milsvida stränder finns det ju inga naturliga hamnar så ska man ha båt måste man dra upp dom på land efter varje tur, och det är säkert ett mödosamt arbete.








Jag slår följe med två norska cyklister som är på väg till Bulbjerg som är Danmarks enda fågelberg, tur är ju det för annars hade jag missat denna fina plats!

Bulbjerg är en 47 meter hög kalstensklippa, och som är resterna av en stor ö som under stenåldern steg upp ur havet. I takt med landhöjningen drog havet sig tillbaka, så att Bulbjergön numera är omgiven av torrlagd havsbotten i syd öst och väst.





Rissa tridactyla

500 par av den nordatlantiska tretåiga måsen, som annars trivs bäst i det arktiska området, häckar här på de pyttesmå stenhyllorna, det är ett liv och ett kiv.












Kornet är redan färdigt att skördas - den 19 juli - och det är säkert 3 veckor tidigare än hos oss!







Hästen står på högsta punkten för här blir den bäst avkyld av vinden i värmen!







Jag följer vestkyststien som bitvis går ganska långt in i land och i nästan som en göingeskog!







Efter många kringelikrokar kommer jag till det lilla charmiga fiskeläget Klitmøller, som också är vindsurfarnas paradis nr 1 här på västkusten.











Efter en god natts sömn är det dax att cykla vidare söderut längs kusten...







Karakteristiska fiskelägen här på västkusten med båtar på torra land - frågan är hur dom får ut dom för det är ju rejäla skutor!







Intressant bygdemuseum i Nørre Vorupør, med gamla snickerimaskiner som användes till båtbyggeri!











En villa vid havet!







En lång spikrak väg på Agger Tange vid inloppet till Limfjorden slutar vid ett färjeläge, färjan tar ca 10 minuter till Thyborøn!







Thyborøn - ett ganska trist ställe!











Sneglehuset en turistmagnet mitt i Thyborøn - huset är dekorerat med millioner snäckor av en enkel man under ett långt liv - imponerande(Jag gick inte in för jag har varit här tidigare, nån gång på 70-talet med mina föräldrar)!







Jag cyklar vidare söderut på smala landremsor utmed havet! Höga skyddsvallar skyddar fjorden från att havet ska bryta igenom!











Välskyltat för cyklister med kartor utplacerade strategiskt lite här och där!







Böljande landskap med    Bovbjerg fyr    på kullens högsta topp!







En vidunderlig utsikt mot norr med Ferring Kirke i bakgrunden!







Bovbjerg fyr

Fyren byggdes år 1877 i kung Christian den 9.s regeringstid. Fyren har stått i 130 år på en av de mest stormomsusade platserna i Danmark - utan lä eller skydd för vindstötar av orkanstyrka eller full orkan.







Mot norr!.............................Utsikt från fyren.............................Mot söder!







När jag ser dom här bilderna tänker jag på den gamla schlagerlåten med Arja Saijonmaa Högt över havet och bort emot land - Jag undrar vad glidflygaren tänker på?







Som tur var köpte jag några    danska wienerbröd med chokoläääde    igår, att ha i reserv ifall man inte hittade något ställe att fika på - de smager dejligt!







Här ligger kyrkorna tätt det är bara 3 km mellan dom - Trans gamla kyrka ligger farligt nära branten, kommer jag hit igen om tjugo år finns den kanske inte mer, här gör man dock försök med stenpirar rakt ut från stranden, och det verkar ju vara effektivt, kanske kyrkan kan räddas!







Här är skörden i full gång......







Härligt bad på en öde strand........







Thorsminde - från havet når man Nissum fjord och Thormindes gamla hamn via en sluss och en 200 meter lång kanal! Förmodligen var det ett sätt att skydda båtarna och fjorden som nog är en sjö under hårda höst och vinterstormar!

Numera ligger hamnen i utanför fördämningen. den ligger i skydd av stora skyddsvallar mot havet!
Havet är nog ett ständigt hot mot denna trakt och värre blir det i takt med klimatförändringen!












Nu har vädret blivit svalare och regnet hänger i luften och jag gör mig redo att cykla vidare söderut. Det blir frukost på stående fot idag!







Typiska danska hus och gårdar....







I Søndervig lämnar jag västkusten och börjar cykla österut inåt land - jag cyklar utmed Ringkøpingsfjorden, en stor havslagun som mer liknar en insjö!







Middelalderbroen över Skern Å, den hade kanske passat bra vid Helge å!







Gammal och ny teknik sida vid sida!







Jag kommer till en liten mysig camping i Brande det sägs att här finns Danmarks finaste vatten!







Nästa dag tar vägen helt plötsligt slut för man håller på att bygga en ny motorväg till Herning, så det är att plöja över bygget!











Servitutsrätten (dvs rätten att köra på annans väg) finns kanske inte i Danmark så därför detta slöseri med vägar!







"Danmarks vackraste järnväg" från Horsens till Bryrup, blev indvigd den 22. april 1899. Nästan 70 år senare 1968 gick det sista tåget, och spåret blev uppdraget, förutom en sträcka på 5 km mellan Bryrup och Vrads, här kör man turister varje sommar med det gamla ångtåget tur och retur från Bryrups station!

Själv cyklar jag vidare österut på den fina gamla banvallen, vilket verkligen är lätt cykling, dels är den asfalterad och sen lutar den sakta neråt på en lång sträcka!











Gammal fin byggnad i Ry mellan sjöarna Birksø och Ry Møllesø!







Det Midtjyske Søhøjlandet - eller på svenska - det mittjylländska sjöhöglandet är Danmarks vildmark har många fina sjöar att paddla i.







Inga dåliga hus man bygger mitt ute på landsbygden.







Havren är inte mogen ännu......







.....men det är däremot kornet.....och det verkar bli en riklig skörd!







Det är fortfarande varmt med en nära 30° värme...skönt!







....jag cyklar vidare österut i ett ganska kuperat landskap......







....klockan 19 är jag framme vid östkusten efter 12 mil i sadeln och är ganska trött när jag sätter upp mitt tält på en camping strax söder om Århus.







Nästa dag cyklar jag igenom Århus....







..... och vidare norrut längs kusten!







Bra cykelfil - denna budgetvariant skulle man kunna ha på många svenska vägar - med den breda heldragna vita linjen känner man sig ganska trygg, det är bättre än ingen linje alls!







Kalø slottsruin

Mellan åren 1518 och 1519 satt Gustav Vasa fången här.











När jag passerar detta hus sjunger koltrasten sin sång i ett äppelträd!







Stabelhøjene i Mols Bjerge - två bronsåldershögar med utsikt - 133 resp 135 meter över havet!





Ebeltoft

En pittoresk gammal stad som påminner lite om Visby och lite om Åhus!



Det gamle Rådhus

Det byggdes 1789 och anses vara världens minsta, redan 1840 var det för litet och efter restaureringen 1906-1909 blev det museeum!











Fegatten Jylland - är världens längsta idag existerande trä - fartyg!

Hon byggdes 1860 och riggades som en fregatt, men utrustades även med ångmaskin och propeller. Vid bra seglingsväder kunde man hissa upp propellern. För bygget gick det åt 1700 ekar. Danmark hade på den tiden ont om virke, så det fick ironiskt nog köpas från Schleswig-Holstein - just de sydjyska provinser som Danmark några år innan förlorat till Preussen. I det för danskarna olyckliga kriget mot Preussen 1864, stod fregatten Jylland för en av danskarnas få framgångar. Vid ett sjöslag tvingades den preussisk-österrikiska flottan retirera sedan fregatten Jylland skjutit det Österrikiska flaggskeppet i brand.

1908 såldes fregatten till Tyskland för upphuggning. Hon räddades dock i sista stund av några privatpersoner. På 1930-talet genomgick hon en ordentlig restaurering. Men redan femton år senare var hon närmast ett vrak pga. bristande underhåll. Även museifolk föreslog att man skulle sänka henne, för att senare när det fanns gott om pengar, bärga och rusta upp henne! Så illa gick det dock inte. 1960 förflyttades hon från Köpenhamn till Ebeltoft. Där förföll hon sakta. På 1980-talet hade man fått ihop pengar till en ny restaurering. 60% av skrovets trä var angripet av rötsvamp och insekter och fick bytas ut. Nu ligger hon nyrenoverad och fin i Ebeltoft och hon har fått sällskap av några mindre bevaringsvärda fartyg från senare tider. Hon ligger där som en representant för de en gång i tiden så vanliga ångfregatterna.







Soldaterna åt, sov, stred och dog bland kanonerna.







jag åker snabbfärjan till Själlands udde kl 10, en tur som på 45 minuter!







Själland känns ju nästan som hemma....







....jag cyklar till Nykøping och i hamnen Rørvig hinner jag precis med färjan över Isefjorden...efter 25 minuter kommer den fram till Hundested.







Nu har jag en trevlig cykling utmed Själlands nordkust.....







.....efter någon mil ser man Sverige tvärs över vattnet, det är det mäktiga Kullaberg som syns i fjärran......







....nere i hamnen i Gilleleje smakar det bra med öl och mat.....jag kommer sen till en liten camping i Ålsgårde ca 10 km ifrån Helsingør







Sista dagen - strålande väder!

Jag cyklar in till Helsngør förbi detta lilla märkliga hus....







....förbi en fin gammal tvåmastare som ligger i hamnen, framför Kronborgs slott!











...Klockan 10 går båten över sundet mot Helsingborg en kort tur på bara 20 minuter.







....och jag står åter på svensk mark....jag cyklar söderut till Råå fina gamla hamn....sen cyklar jag inåt landet på små vägar förbi Ekeby och Kågeröd, vid 2-tiden blir det middag på Röstånga gästgiveri ....







.....jag fortsätter nytankad vidare, här genom Färingtofta....







....det blir glass i Sösdala....







....nu har jag bara en mil kvar, och varmt som det är, kan jag offra det sista vattnet, för att svalka mig i värmen....







..... hemma igen efter en fantastiskt tur i ett underbart väder med temperaturer sällan under 25° utan för det mesta över 30° strecket!




Här kan du se filmer på Youtube från dennna fantastiska tur - inlagda 2012!

3 filmer! (27 min)


Ett tips - om du vill bläddra bland filmerna klicka på "spellista" i det övre vänstra hörnet!






Åter till huvudsidan!