Scrolla dig neråt så ser du bilderna!








Åter dags att ge sig iväg på ett par veckors cykeläventyr - jag cyklar på väg 119 förbi Lönsboda, och mitt första stopp blir vid S. Grytsjön som faktiskt ligger i Blekinge precis här innan Ryd går landskapet in som en smal flik på 500 meter mellan Skåne och Småland....







.....jag cyklar vidare förbi Kungastenarna i Tingsryd - En av Sveriges vackraste rastplatser

Här stannade Kronprins Oskar år 1827 på sin resa till Karlskrona och intog middag här. Kronprinsen tyckte platsen var inbjudande och vacker med utsikt över sjön Tiken. Han reste den första av de kungastenar, som än idag finns att beskåda på platsen. Sedan dess har ytterligare stenar rests efter kungligheter.







Med vind i ryggen - eller som man säger på båtspråk - med förlig vind - tar cykeln mig ända till Kosta 15 mil bort - här stannar jag för natten. Kosta Outlet ett nytt varuhus som precis har öppnat, väntar på den stora turistanstormningen!








Ideholm - byn som försvann!

Nästa dag tvärar jag rakt igenom skogen till Målerås längs en gammal järnväg som gått i graven för längesen! --- När Ideskruvs by fick Post och Järnvägsstation (Ideholm) 1899 fanns endast 2 gårdar och några småställen. Det var under första värlskriget (1914-1918) som byn blomstade upp, och flera för krigsindustrin viktiga förnödenheter hämtades här, Bränntorv-Tjär o Träolja Skogsprodukter m.m. När kriget var slut, och de milsvida skogarna raserats genom brand förde byn en tynande tillvaro, och järnvägsdriften lades ner 1931. Det var början till slutet för byn, som avfolkades helt, så att numera finns bara denna sten och skylt kvar som minner om forna dar - sorgligt men sant!











Det fina gamla stationshuset i Målerås....







....här fanns också (2007) Hönsalottas Luffarmuseum numera (2010) har det flyttat till Boda Glasbruk - 25 km söder om Målerås! - Det hör till saken att jag intill skrivande stund inte varit där ännu......







.......Jag cyklar vidare österut förbi Fröseke kapell, och det blir varmare och varmare....







....och när jag passerar den fina badplatsen vid Boasjön kan jag inte motstå frestelsen att stanna och bada - och det är riktigt skönt och avsvalkande!







Åboda Klint med sin storslagna utsikt över milsvida skogar och glittrande sjöar.

På toppen av Klinten, som reser sig 50 meter över sjön Kleven, ligger en toppstuga med kaffe- och lunchservering - Aboda Cafe och restaurang - som jag naturligtvis utnyttjar efter att jag varit uppe i utsiktstornet och sett ända bort till Öland!







Jungnerholmarna i Fliseryd

Sedan några år är Jungnerholmarna vid Emån ett vackert strövområde. En gång i tiden var det annorlunda. Mellan 1741 och 1890 fanns här ett av kronans sex krutbruk. Idag finns bara några husgrunder och ett krutmagasin kvar från den tiden.

Jungnerholmarna har annars fått sitt namn efter uppfinnaren Waldemar Jungner (1869-1924) som uppfann ett nickel- och kadmiumbaserat batteri 1899. En industriell anläggning förlades här vid Emån 1907. Förmodligen hade Fliseryds kände godsägare Gustav Johansson (patron Gustav) ett finger med i spelet för att locka Jungner till Fliseryd. Under 1940-talet utökades produktionen till flera öar i området och 1942 tillkom ett blyverk. Produktionen pågick sedan fram till 1974.

Åren 1999 till 2002 genomfördes en omfattande sanering av området till en kostnad av 82 miljoner kronor. Tyvärr tvingades man av miljöskäl riva i princip alla industribyggnader.







Jag hade nog hunnit med Gotlandsbåten som avgår nu klockan sex, men problemet är att sen hitta natthärberge i Visby innan det bli mörkt, så jag väntar till imorgon för då går det en båt vid middagstid.

Det blir istället en skön kväll i Oskarshamn.











Nästa dag blir det en härlig frukost på klipporna!







Jag packar ihop mina grejor efter en natt på den fina campingen i Gunnarsö, och cyklar de få kilomerna till hamnen och får en härlig båttur över havet........klockan 6 angörs hamnen i Visby.....







.....den stora lyxkryssaren den panamaflaggade MSC Lirica som legat för ankar i Visby hamn under dagen ska just lämna och dra vidare till någon ny plats!







Det är många cyklister med på båten, för Gotland är en populär cykelö!







Jag cyklar sen norrut genom Visby till Snäcks camping.... och det blir en härlig kväll vid havet igen!











Efter en god natts sömn följer jag västkusten norrut mot dagens mål Fårö

Själsö hamn - en liten fin fiskehamn cyklar jag snabbt förbi.....







Typisk gotländsk gård!







Utsikt ifrån den 30 meter höga klinten över Halls fiskeläge som ligger längst ute på Harudden!







I detta runda hus finns en Vandring

- det är en mekanisk anordning med vars hjälp man kan använda hästar eller oxar för att förse olika slags maskiner med energi, t.ex. för att driva ett tröskverk. Dragdjuren spändes för minst 3 meter långa dragbommar som är fästa i en lodrät axel, från vilken kraften överfördes till den maskin, som skulle drivas. Överföringen skedde oftast genom en kuggväxel. Hos stående vandringar sitter hjulet högre än dragdjurens huvud. Det förekom också andra typer, där det liggande hjulet var beläget invid marken.







Vid den s.k. stenkustens slut ligger Falholmen som vid lågvatten går att vada över till, dock ej under tiden 15 mars - 15 juli, för det är ett fågelskyddsområde. Idag hade det ju gått för vi skriver den 17 juli. Jag valde att bada i den Blå lagunen istället som ligger strax bredvid!







Kungsljusen lyser på min väg....och snart är jag i Fårösund där bilfärjan snabbt tar mig över till Fårö, det är långa bilköer för Fårö är populärt, här har man som cyklist företräde, så det känns ju skönt att kunna cykla förbi den nästan kilometer långa kön av bilar!







Himmelskt ljus över ett lambgift det är en byggnad som finns på Gotland för utegångsfår!

När man väl lämnat huvudvägen som går mot Sudersand dit dom flesta bilisterna är på väg , grips man av stillheten och den lugna atmosfären, det känns som man är i världens ände! - "Längst bort i Sverige ligger Fårö" - sade en gång Gustaf Näsström (en känd författare, journalist, konst- och kulturhistoriker 1899-1979) och man får ge honom rätt för frågan är om inte Fårö ligger allra längst österut!







Vid det norra gattet av Fårösund ligger den lilla vackra ön Aurgrunn med sin fyr!

Jag cyklar runt lite och rekar läget först, innan jag bestämmer mig för var jag ska campera.......







.......eftersom dom flesta turisterna bor på den norra delen av ön vid Sudersand, har jag inte inte lust att cykla dit, då återstår bara Solhaga camping, en liten camping endast 5 km ifrån färjeläget. Här stannar jag och det visar sig senare att det är ett perfekt läge, inte mycket till service och ingen vidare badplats heller, den ligger 600 meter ifrån campingen, men det är väldigt charmigt och gemytligt . Så här tänker jag stanna ett par dagar och cykla runt lite på Fårö!











Gotländsk väderkvarn

Det är åter en ny dag, men först frukost.......dagen förut rekade jag läget i Fårösund, och konstaterade att vid det det gamla nedlagda militärområdet KA3 finns Kustparken en anläggning med hotel och vandrarhem som troligtvis också serverar frukost....







....för att komma dit måste jag först cykla ner till färjeläget och åka över till Fårösund, väl framme vid vandrarhemmmet blir jag serverad en grandios frukost för bara 60 kronor........ mätt, nöjd och glad tar jag mig över till Fårö igen, jag börjar min cykeltur på den sydöstra delen av Fårö, här ska Ingmar Bergman ha sitt hus någonstans (Jag är här faktiskt bara 12 dagar innan han avled den 30 juli 2007)........längst ute på Ryssnäset ligger den "Engelska Kyrkogården".....







Engelska kyrkogården - ett 20-tal engelska örlogsmän som dog i kolera 1854 tillbringar evigheten just här på den sydöstra delen av Fårö.

Det finns god anledning för oss att hedra dessa män, ty genom dem slapp vi svenskar förmodligen en hel rad otrevliga saker. Krimkriget som 1853-56 utkämpades mellan å ena sidan Ryssland och å andra sidan Turkiet med allierade Frankrike, England och Sardinien , kriget fördes ju inte endast på Krim, där striderna var som värst kring Sevastopol, utan också i Mindre Asien och utmed Östersjöns kuster. Fårösund utgjorde en bas för en fransk/engelsk flottenhet, och ett fältsjukhus fanns här på Fårö.

Fred i Krimkriget slöts i Paris 1856, där ryssarna förbjöds att återigen befästa de Åländska öarna, för övrigt fick ryssarna på tafsen ordentligt. Men Krimkriget hade redan tidigare inverkat rejält på den svensk/norska utrikespolitiken. 1855 slöt sig nämligen Sverige-Norge till västmakterna och övergav därigenom den år 1812 knutna intima förbindelsen med Ryssland. Det är bl a männen som vilar i gravarna, som vi har att tacka för att ryssen inte hade bitit sig fast i Östersjön då 1900-talet kastade sig över folk med revolution och nackskott.

Det står också ett utomordentligt vackert lambgift alldeles invid kyrkogården ...........och det finns ju naturligtvis massor med får här på Fårö - det är gutefår som härstammar från det gotländska utegångsfåret! På Gotland kallas får för lamm, och deras avkomma för lammungar - så lammkött är altså inte lammkött utan fårkött och det är ju en j-a skillnad!









Jag cyklar vidare norrut på små knaggliga vägar!



Ullahau öster om Ajkesträsk är en stor, hästskoformad sanddyn, en s.k. parabeldyn, som ingår i det stora flygsandområde som täcker nästan hela Avanäset på norra Fårö. "Hästskons" öppning är vänd mot norr, och dynbågen omsluter en ca 1,3 km bred slätt, som utgör den s k. defaltionsyta från vilken vinden en gång i tiden hämtat den sand som dynen är uppbyggd av. Som mest höjer sig dynen drygt 15 m över omgivningen. Ullahau-dynen började troligen att bildas under första hälften av 1700-talet, sannolikt som en följd av alltför omfattande skogsavverkning och bete. I början av 1800-talet hade den antagit ungefär den form den har i dag. På sin väg söderut kvävde sanden stora områden med skog, och även en del åkermark blev översandad. För att hejda sandflykten satte man i början av 1900-talet igång ett intensivt planteringsarbete, och bara några årtionden senare hade dynens vandring i stort sett helt hejdats. Numera är Ullhau till stor del bevuxen med skog – främst tallskog – och de öppna sandpartierna omfattar sammanlagt bara ca 40 hektar.







Gamle hamn är ett naturreservat, som har varit en hamn för länge sen, och ruinerna av ett litet kapell - S:t Olofs Kyrka - finns i strandskogen strax intill. Ute i vattnet står det raukar, en av dem är - Hunden eller S:t Oles port - raukarnas rauk!

Som kuriosa kan nämnas att man har hittat ett bronshuvud från en romersk båt. Någon romare har alltså besökt Fårö vid tiden för Kristi födelse ungefär, och det finns också av romare skrivna historier om en riddare som har besökt bärnstenskusten (södra Östersjökusten) och kanske handelsplatserna däromkring, och då ligger Gotland naturligt till.











På tillbakavägen ifrån den Gamle hamn - händer det som inte får hända - den vänstra pedalarmen går tvärs av i sitt vevlagerfäste - som tur är tappar jag inte balansen. Här står jag altså mitt ute i ödemarken med en obrukbar cykel - så nu är goda råd dyra!

Jag befinner mig 1 mil ifrån färjeläget och klockan är redan 5, jag vet att det finns en cykelaffär Jannes Cykel & Trädgårdsmaskiner i Fårösund, så dit vill jag hinna innan 6. Jag kommer snabbt på att jag med hjälp av mina sandaler och ett isoleringsband kanske har en chans att hinna, att lifta med en bil är ju meningslöst för bilkön vid färjeläget är ju kilometerlång. Jag tänker på min styvbente far som cyklat med ett ben nästan hela livet - så jag sätter fast sandalen med hjälp av isoleringsbandet runt den enda trampan och sticker in foten och börjar cykla med ett ben, det är inte lätt för jag blir oerhört trött i lårmuskeln och det är svårt att hålla balansen, sakta men säkert kommer jag ändå förbi hela raddan av bilar, det är en syn för gudarna, jag hinner till cykelaffären 2 minuter innan dom stänger - först säger reperatören att han nog inte kan fixa det så snabbt, för han har nog inte ett sånt vevlager hemma,tror han, men efter lite letande hittar han ett bättre begagnat, och säger att det nog ska fixa sig och cykeln bör var klar imorgon efter lunch, jag får låna en en treväxlad damcykel av honom tills vidare, den är helt ok. Så det innebär att jag får bli kvar här på Fårö en dag extra och det är väl bra det. Alternativet kunde varit att jag fått avbryta min semester helt och hållet och det hade ju varit trist!


Vevlagret som mystisk gick tvärs av - sprickan kanske fanns där redan när cykeln var ny - vem vet det är svårt att bevisa!







Raukområdet på Langhammar är utan tvekan ett av Gotlands vackraste!



På kvällen cyklar jag ut till Langhammarshammaren och på strandsluttningen ovanför Klajvika står det drygt ett 50-tal raukar, av vilka några är mer än 8 m höga och formade som bildstoder - man kan ju tro att man är på Påskön!











Nästa dag cyklar först över till Fårösund och äter frukost på vandrarhemmet, sen cyklar jag söderut mot Lergrav här finns ett raukfält med den berömda "Lergravsporten" bredvid står en gammal kalkugn - På 1600-talet började kalk brännas industriellt till byggnadsmaterial. I bland annat här i Lergrav hade en utflyttad kalkpatron boställe och industri. Nere vid strandkanten ligger Lergravs fiskeläge där man kan köpa färsk fisk.







Jag cyklar ut på ön Furillen eller Furilden som den egentligen heter.

Man når ön via en landförbindelse vid Lergravskusten. Här drevs under nästan 70 år ett stenkrosseri. Efter nedläggningen blev hela ön militärt område som var stängt för allmänheten, men nu är det fritt fram för besök igen. Här finns i dag bland annat en hotell- och restauranganläggning, och en säregen natur och gott om stränder. - För att kunna bedriva utsjöfiske hade innevånarna i Rute socken funnit en lämplig plats här i Kartviken på Furillen. Kartu som fiskeläget heter på gutamål har funnits sen medeltiden. Här uppförde Ruteborna sina bodar för övernattning, av vilka dom flesta brann ner vid sekelskiftet 1900, förutom denna som är väl bevarad.







Sen cyklar jag tillbaka till Fårösund och hämtar min cykel som nu är klar, jag lämnar tillbaka lånecykeln som fick rulla nästan 100 km, hela kalaset kostar bara 400 kr och det är billigt tycker jag, så jag ger reperatören en 500-hundring för besväret! - På väg till färjan möter jag en riktig träskalle nämligen Herr Carl von Linne´som skall till Fårö på besök ännu en gång, första gången var i juli år 1741 när han gjorde sin gotländska resa!







Jag äter gott på en mysig krog ute vid Lautershorn, efter det cyklar jag upp till....







.......Digerhuvud - som är Sveriges största sammanhängande raukområde, och har en längd av ca 3,5 km och består av flera hundra raukar, det sträcker sig längs stranden från Släthällar i sydväst till Helgumannens fiskeläge i nordost. Raukarna varierar i höjd från någon meter upp till 8 meter. De yttersta raukarna står en bit ut i vattnet och bearbetas fortfarande av havets vågor.







Helgumannens fiskeläge

Fårös viktigaste fiskeläge för strömming var Helgumannen. Sägnen berättar att när fiskeläget var som störst bodde här en helig man – en präst eller munk – som höll morgon- och aftonbön varje dag. Efter honom skall fiskeläget ha fått sitt namn. Färskvattenbrunnen ligger nära stranden och den kallas också för Den helige mannens källa. Än idag finns det färskvatten i brunnen. Vattnet kommer från källor i berget. Enligt folktron jagade guden Tor en jätte över ön och i jättens fotspår sprang källor fram. Idag finns endast femton strandbodar bevarade men trots det är mycket sig likt fortfarande. Strandbodarna ligger i rad för att skydda mot vind och hav. De är byggda enligt gammal tradition. Två av strandbodarna i Helgumannens fiskeläge är byggda i en förhistorisk tradition. De består av ett tak som ställts direkt på marken eller på en grund av sten. Bakom bodarna ligger den inhägnade torkplatsen för näten, gistgarden. Båtar och fiskeredskap finns ännu kvar. Många kvinnor deltog i fisket. En av de mest kända kvinnliga fiskarna var Båta-Bol. Hon hette egentligen Bodilla Christina Jacobsdotter och levde mellan åren 1765 – 1833. Hennes gård Båta låg 7 km från fiskeläget. I fiskeläget hade hon sin fiskebåt. Ofta seglade hon ända från Fårö till Visby för att sälja sin fisk. Båta-Bol har fått ge namn åt färjan Bodilla som tar oss över Fårösundet.











Sista kvällen på Fårö, det känns nästan lite vemodigt att lämna ön så hit måste jag återkomma och kanske t.om åka ut till Gotska Sandön som ligger 4 mil norr om Fårö. Under sommaren går dagliga båtturer dit ifrån Fårösund.











Åter en ny dag, och det är dax att dra vidare efter 3 nätter på den lilla mysiga campingen Solhaga....











....jag åker med färjan över Fårösund för sista och åttonde gången, och rejäl frukost igen på vandrarhemmet....sen ger jag mig iväg söderut mot Slite....







Jag stannar till vid hamnbassängen i Kyllaj!







Jag kommer till Slite som har en betydligt större hamn!







I huset bredvid detta ligger Sjöfartsmuseet, det startades så sent som 1998 som egen förening i nära samarbete med Boge-Othems hembygdsförening. Föreningens syfte är att samla, bevara och visa föremål och berättelser som belyser Gotlands sjöfartshistora.







Jag stannar vid cafe´Medusa som ligger i det gamla kallbadhuset från förra sekelskiftet. Det är en riktig liten oas mitt i staden där det ligger i den fina lotsparken - missa inte det om ni är i Slite!











Cementa i Slite - I dag finns här en av norra Europas största cementfabriker - Cementa Slitefabriken - Företaget grundades 1917 som Slite cement- och kalkaktiebolag, senare Skånska Cement AB). Cementfabriken har spelat en viktig roll i samhällets utveckling, och ägs i dag av Cementa, ett dotterbolag till österrikiska Heidelberg Cement Group. Slitefabriken producerar årligen mer än 2 miljoner ton cement, och är en av de största producenterna i norra Europa, råvaran kalksten bryts i närheten. Fabriken har drygt 200 anställda. Fabriken började byggas 1917 och stod klar 1919. Den har sedan dess genomgått ett antal ombyggnationer, för att idag ha två ugnar i drift. Den senaste är Ugn8, den byggdes mellan 1979 och 1981 och kostade då ca 600 miljoner kronor. Fabriken är idag en av de bästa i världen vad det gäller utsläpp och miljöhänsyn.







På hela Gotland, utom på den östra och sydvästra kusten, finns klintar, höga kalkstensplatåer med branta sidor. Klintarna finns också inne på ön, inlandsklintar. Strax söder om Boge ligger Bogeklinten, eller Klinteklinten som den också kallas. Den reser sig 15-20 m över omgivningen. Nedanför klinten finns ett raukfält. Raukarna har mejslats ut ur den gotländska berggrunden av vågorna. Efter hand har landet höjts och vågorna gröpt ur berggrunden på olika nivåer.







Gothems medeltida kyrka - en av de vackraste kyrkorna på Goland!

De första kyrkorna som byggdes när kristendomen vann spridning på Gotland på 1000-talet var stavkyrkor byggda av trä. Ingen av dessa har bevarats och de flesta ersattes med kyrkor byggda av sten redan på 1100-talet. Gotlands 92 medeltida kyrkor utgör ett unikt kulturarv av internationellt intresse. I inget annat landskap finns en sådan förtätning av välbevarade medeltida kyrkor. Kyrkorna som alla är levande kyrkorum är i huvudsak uppförda etappvis från 1100-talet fram till mitten av 1300-talet.







När jag passerar bron över Gothemsån vid Åminne - och fortsätter österut kommer jag till Gothemhammar. Här har inlandsisen och havet format strandvallar som mjukt formar sig i landskapet. Mjölonris bildar mattor över strandvallarna. Längre upp i kanten av strandvallen tar en barrskog vid. Här höjer sig landskapet till en klint. - Jag tillbringar natten här i Åminne!







Nästa dag den sista på Gotland är en riktigt varm dag......djuren lägger sig i skuggan!











Vallstena kyrka







Här strax öster om Visby är jordbruksmarken i klass med Skånes!







Jag kommer till Visby vid middagstid, äter en god middag och strosar runt lite.....







...... ett skyddat läge bredvid ringmuren är perfekt för camping....







....klockan tre åker jag snabbfärjan till Grönkullavik och redan klockan fem är jag framme på Öland!







Jag cyklar först ut till Trollskogen på Ölands nordöstra udde och den är verkligen förtrollande. Många av skogens träd är mycket gamla, 100-200 år. Krokiga tallar pinade av havets vindar vrider sig i fantasifulla skepnader. PÅ naturreservatet finns också gran och gamla ekar med slingrande murgröna. På östra stranden ligger vraket efter den tremastade skonaren Swiks, som strandade här en stormig jul 1926. Den sju man starka besättningen lyckades ta sig i land oskadda.







Jag cyklar förbi Neptuni åkrar till campingen i Byxelkrok.....







....man kommer att tänka på Evert Taubes visa Så skimrande var aldrig havet när man ser dessa bilder!

.........Så skimrande var aldrig havet och stranden aldrig så befriande.........
.....Fälten, ängarna och träden aldrig så vackra och blommorna aldrig så ljuvligt doftande.....








Nästa dag följer jag den fina stenkusten söderut, för 2 år sedan cyklade jag här också fast då från det andra hållet.







Nyfikna kossor som verkar vara hungriga!







Blå Jungfrun förföljer mig hela tiden där den ligger så gäckande i Kalmar Sund!











På sina ställen är det bara en smal stig i skogen som bitvis är svår att cykla på, men va gör väl det när det är så bedårande vackert!





Utlopp eller är det en hemlig ingång till Blå Jungfrun!?







Kossorna kantar min väg och verkar ta det med ro.......







Landborgen vid Horns udde har kalvat.....







Ett av många stenbrott som ligger här på Ölands nordvästra kust - och det är ingen vacker syn.







Äleklinta - Ett öländskt smultronställe!
Norr om Äleklinta kastar sig landborgen handlöst ner i Kalmarsund. Nedanför branten finns det endast en smal strandremsa, här ifrån kan man i den höga klinten läsa åtskilliga lager i Ölands berggrund samt gränsen mellan de geologiska tidsåldrarna kambrium och ordovicum. Detta speciella strandområde lockar under sommaren mycket turister och många konstnärer och fotografer kommer hit för att föreviga bilden av ett stycke vacker natur.








Bruddesta fiskeläge

Strax norr om Äleklinta ligger Bruddesta ett litet idylliskt fiskeläge med små sjöbodar som är byggda av öländsk kalksten och med tak av vass. I dag har det mesta vid Bruddesta spelat ut sin roll, men här står de gamla gångspelen kvar, här ligger den gamla pålpråmen, den gamla båten som vittnar om forna dagars fiske. Här tycks tiden stå stilla, bara de moderna plastbåtarna påminner om nutid.











Det drar ihop sig till oväder och jag tvingas stanna för natten på den lilla campingen i Djupvik!







Ett riktigt ruskväder med regn och storm varar hela natten, det slutar att regna först framåt morgonen så att jag kan packa ihop mina grejor, därefter fortsätter jag vidare söderut mot Ölandsbron.











Landets enda privata kamelfarm finns på gården Ormöga, i Alböke strax norr om Borgholm.







Jag har följd den skyltade cykelleden Ölandsleden, att cykla på Öland är trevligt och minst lika bra som på Bornholm, och det vill inte säga lite, här finns dessutom inga backar.....







.....det börjar regna igen och jag skyndar mig till bussen vid brofästet som tar mig och cykeln över bron till Kalmar....







....jag stannar till och går en guidad tur på Kalmar Slott som har en lång och mycket intressant historia! Jag cyklar sen ut till Stensö camping och slår upp mitt tält i hällande regn, på området finns ett matställe - Stensötorpet - som just i kväll har grillbuffé, så några timmar senare mätt och nöjd....







...cyklar jag längst ut på den södra udden av Stensö här finns en minnessten på den plats där Gustav Vasa landsteg 1520 efter år av exil och fångenskap!

En av de som avrättades i Stockholms blodbad hade en son som hette Gustav Eriksson Vasa. Han var 24 år och undslapp avrättning genom att fly till Dalarna, där motståndet mot danskarna var starkt. Gustav Vasa ställde sig i spetsen för en bondehär som var beredd att ta upp kampen mot den danske kungen. När upproret bröt ut hade Kristian II själv återvänt till Danmark tillsammans med större delen av sin armé. Upproret blev framgångsrikt, då man också fick stöd av Hansan med pengar till vapen och utbildade soldater. Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till kung över Sverige och på midsommaraftonen tågade han in i Stockholm. Unionstiden var över. För första gången sedan Magnus Erikssons dagar hade nu Sverige en svensk konung.







Nästa dag cyklar jag söderut längs smålandskusten - jag stannar till vid Hossmo kyrka - en ovanlig medeltida stenkyrka....







....ute på Stångudden ligger denna fina magasinbyggnad....











.....det är dags för mat på Stufvenäs Gästgiveri......







......som ligger i fin skärgårdsmiljö!











Jag avviker inåt landet och kommer till den fina sjön Stora Alljungen som är Blekinges största källvattensjö, den är 6530 meter lång!











Stensjö camping ligger alldeles bredvid Alljungen, och här är det blött bland camparna som består av 90% Holländare, 9% Tyskar och 1% Svenskar (d.v.s jag) campingvärden är en trevlig man som är holländare och blir djupt imponerad av min Gps, på morgonen levereras färska bullar direkt till tältet, säger han - det är service det. Trots det trista vädret så är stämningen hög bland tälten, precis när jag satt upp mitt tält kommer två barn fram med en stor tallrik spagetti med köttfärssås som blivit över, dom tycker väl att jag ser ut att behöva det - och det gör jag - så jag tackar och bugar. Detta är en riktig campingplats där husvagnar är bannlysta! Därav att svenskarna lyser med sin frånvaro, för vi har blivit ett bekvämt folk om man nu ska geniralisera!



Efter en regnig natt, är det dax att packa ihop lite blöta pinaler men det gör inte så mycket för nu har jag bara 15 mil hem och den sträckan bör jag ju hinna innan dagen är slut. Det verkar bli uppehållsväder som tur är.







Vid middagstid kommer jag lägligt till mitt favoritställe Vilmarkscafeét i Belganet det blir en god middag och en god öl!







Jag passerar Mörrumsån i Hemsjö!







Sista pausen på gränsen mellan Blekinge och Skåne...







....nu är jag inne i Göinge och i välkända trakter!







......Svensk Låglandsboskap - SLB.....dvs Skånskt nöt vilar sig i det torra gräset, här ser det inte ut att ha regnat någoting!







När jag cyklar igenom Vinslövsporten är klockan 20.45 och jag är hel och hållen hemma igen efter 12 härliga dagar i vårt vackra land!







Åter till huvudsidan!