2009-års cykeltur 23 Juni- 6 Juli gick genom Småland och Östergötland!

129 mil på 14 dagar i ett helt fantastisk väder!

Råshult – Carl von Linnés födelseplats Sveriges tionde kulturreservat!

Orangeri och kunskapscentrum Carl von Linné ligger brevid Möckelsnäs Herrgård på en udde i sjön Möckeln!

En fantastiskt utsikt över sjön Möckeln ifrån Taxås klint!

Första natten på Sjöstugans camping i Älmhult bodde jag granne med hästen!

Nästa dag cyklade jag utmed den södra stammbanan på min färd norrut. Jag åt middag i Moheda, och efter 13 mil på sadeln, vid halvsju tiden kom jag fram till Sävsjö .

Eksjö hovgårds slottsruin - ett av Stureättens gamla jaktslott ifrån 1400-talet. Det ligger på en liten ö i Eksjöhovgårdssjön strax utanför Sävsjö.

Här har jag mött min överman!

I Eksjö "den unika trästaden" finns det många gamla trähus!

Nu är jag i Östergötland vid den vackra sjön Sommen!

Framme vid campingen på Torpön är det gott med öl och mat!

Sägnen säger att en gammal och ilsken ko, Urkon eller "Sommakoa" sparkade och krafsade upp ett stort hål. Det vattenfylldes sedan och blev sjön Sommen. ...

Sedan 1904 har ångfartyget S/S Boxholm II trafikerat sjön. Först som timmerdragare och sedan som passagerarfartyg. Under sommaren kan man fortfarande uppleva den gamla traditionen med torgturer in till Tranås på fredagarna.

Skänninge - är en av Sveriges äldsta städer. Varje år i augusti arrangeras Skänninge Marken, en tradition som är över tusen år gammal.

Här i Olivehult har man löst halmtorkningen på ett genialt sätt! Ladan byggdes redan 1795, så uppfinningsförmågan var det inget fel på då heller.

Övralid - Nationalskalden Verner von Heidenstams(1859-1940) sista hem - huset byggdes 1925 och här bodde han fram till sin död 1940. Huset som idag är ett museum, är bevarat exaxt som det såg ut när han lämnade det. I den lilla röda stugan vi sidan om, den s.k. Farfarstugan kan man fika och har här en vidunderlig utsikt över Vättern!

Bron lyfter för kanalbåten "Kung Sverker" i Motala!

Slusstrappan i Borenshult som slussar ner båtarna till sjön Boren (i bakgrunden).

Stora fina ladugårdar på östgöta slätten!

Vilken väg ska jag ta?

Det medeltida "Ulvåsa" låg långt ute på en udde (Birgittas udde) i sjön Boren idag finns endast ruiner kvar! På 1300-talet bodde den heliga Birgitta här med man och 8 barn!

Dagens Ulvåsa ligger några kilometer ifrån Birgittas udde!

Namnet betyder inte - invånarna i Ekeby - utan ett namn vilket som helst och utalas "Ekeby boorna"

Kanalhamnen i Borensberg.

Härligt kvällsljus över Boren!

En ny dag och jag samlar ihop mina pinaler efter 2 nätter i Borensberg!
Göta kanal - here we come!

Lätt cykling längs kanalen ligger nu framför mig.
2 mil utan några backar om man bortser ifrån slusstrappan i Berg.

Fåren flyttar inte på sig, så jag får nästan bära min cykel över dom. Den enda skuggan i värmen finns ju under träden och dessutom är det nog svalare i väggruset.

Filmklipp på youtube!

Kanalen slingrar sig fram i ett sommarfagert landskap!

Möte med M/S Wasa Lejon som dagligen går mellan Berg och Borensberg!

Jag slog följe med M/S Juno, det är ett fartyg som trafikerar sträckan Göteborg-Stockholm på Göta kanal. Hon byggdes 1874 och är idag världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter, och därav troligen världens äldsta kryssningsfartyg

M/S Juno kom ifatt mig vid sjön Asplången strax innan Söderköping!

Cykla längs kanalen är världens lättaste cykling!

- Söderköping - Pärlan vid kanalen!

Utsikt över Söderköping ifrån Ramunderberget precis övanför Göta kanal!

Söderköping anlades i början av 1200-talet runt Rådhustorget. Stadsplanen är i stort densamma idag, men medeltidens bebyggelse låg tätare och gränderna var fler.

Här i Mem börjar Göta kanal, längst in i östersjöviken - Slätbaken!

Linfälten blommar!

Härlig frukost kl. 8.00 ---- sen Våfflor och kaffe kl 17.00 på "Korskullen"Korskullen´s camping! En liten mysig camping mitt i Söderköping som verkligen kan rekomenderas!

Stegeborg slottruin vid Slätbaken - en plats med anor från vikingatiden!

Det är skönt att svalka sig i den lilla Klarsjön nära Söderköping. Vattnet är verkligen klart, så sjön lever väl upp till namnet!

Efter 2 dagar i Söderköping är det läge att cykla ut till havet!

Hej på mig!

Ta mig till havet och gör mig till kung - ett filmklipp!

Efter 6 mil på sadeln i sommarhettan, kom jag till till Ekön´s fina camping i Gryt. Den ligger alldeles ute i havsbandet med utsikt över Gryt´s vackra skärgård. Det blev ett svalkande dopp i böljan den blå.

En båttur i Gryt´s skärgård - destination Harstena - ca 2 mil ut till havs! Vi var 8 passagerare som trängdes på den lilla båten!

- Vår båt - här på Gubbön, vi mellanlandade där på vår väg ut till Harstena Den unge båtföraren ville visa oss den fina utsikten ifrån Gubbö kupa.

Utsikt över skärgården ifrån Gubbö kupa på Gubbön!

- HARSTENA - Som en pärla i havsbandet ligger denna vackra skärgårdsö med en historia redan från tidigt 1500-tal.

Den röda näckrosen är väldigt sällsynt, och växer endast på ett fåtal platser bl.a här på Harstena där den växer i den lilla sötvattenreservoaren mitt på ön!

Harstenas sälbådar alldeles här utanför, var den största samlingsplatsen för gråsälar på ostkusten. 1930 kunde 20-30 000 sälar räknas på bådarna! Det bedrevs en säljakt utan motstycke i vår historia. Idag är det sällan man ser några sälar i dessa trakter.

Efter att ha gått runt på ön i några timmar och tittat på allt och ätit en god middag på restaurang Loftet, var det dags att åka tillbaka till Fyrudden på fastlandet! Detta är verkligen en härlig plats väl värd att återkomma till och kanske t.o.m. bo på i några dagar ! (Jag har faktiskt varit här en gång tidigare nämnligen 1999

Se en film från Harstena den 1 juli 2009!

Det blev 2 nätter i Gryt, sen cyklade jag vidare på snirkliga vägar söderut. För att undvika E22:an blev vägen riktigt krokig så det blev nästan 13 mil denna dag!

Jag hittade en liten mysig camping i Blankaholm ca 3 mil söder om Västervik!

Blankaholm är ett litet samhälle vid havet med vind i seglen, mitt emellan Västervik och Oskarhamn! Hit får jag komma tillbaka en annan gång, för man kan nämligen åka ut med båtar i skärgården!

Nästa dag - var helt vindstilla och kanske den allra varmaste på hela turen, nästan 30 gr varmt. Trots det blev det den längsta etappen (160 km), och om möjligt ännu krokigare än dan förrut! Men härlig cykling i ett fantastiskt väder och landskap.

Misterhults gård - en mil norr om Oskarshamn! I Oskarshamn åt jag middag, och sen började åskmolnen torna upp sig....

- Pataholm - är en liten by mellan Kalmar och Mönsterås. Dess historia som handelsplats är drygt femhundra år gammal. Här stannade jag och fikade på mysiga "Café Förlig vind" precis innan stängningsdax. Sen kom regnet, det första på hela resan, det varade tack och lov bara en halvtimme. Så jag blev skönt avsvalkad och fick förnyad energi så jag orkade... ...cykla de sista 5 milen in till Kalmar, till Stensö camping där jag var vid 8-tiden!

Kalmar slott är alltid lika trevligt att besöka. Länsmuseét med den intressanta utställningen om det förlista regalskeppet Kronan hann jag också med.

Efter 12 dagar med strålande sol verkar högtrycket ge vika, och det började regna så det är väl dax att bryta upp ifrån Kalmar (2 nätter) och cykla hemåt!

Jag cyklade vidare raka spåret västerut, vädret var hyfsat bra efter en regnig natt jag åt middag i Vissefjärda, fikade på Cafe´Gammelstuan i Bredaslätt ) och efter 13 mil kom jag fram till Norraryds camping ), och då började det regna. Där blev jag väl bemött av den trevlige tyske campingvärden Andy och hans lika trevliga flickvän Bärbel som båda två bott i Sverige i flera år! Medan jag satte upp tältet i hällregnet fixade Andy mat. Andra campinggäster strömmade till så det blev ett riktigt party där på kvällen, trevligt! Nästa dag fixade dom en kanonfrukost med kaffe ägg och hela baletten så det var sen en enkel match att cykla de sista 6 milen hem!

Sista dagen blev vädret stabilare igen det blev middag i Glimåkra sen gick den sista biten som på räls.....

....Hemma igen, efter ännu en härligt lång(129 mil) cykeltur i vårt vackra land både jag och cykeln höll och med minnen som man kan leva på länge.....